Sağlık Bilimleri Alanında Klinik ve İletişim Beceri Eğitimleri Kongresi (KİBE), Ankara, Türkiye, 25 - 26 Kasım 2011, ss.30
Son on yıla kadar tıp eğitiminde iletişimin önemi tıbbın biyomedikal ağırlığının gölgesinde kalmıştır. Yapılan
çalışmalar hekim-hasta iletişiminin hastaların tedaviye uyumu, hoşnutluk düzeyi ve sağlık sonuçları üzerine
etkilerinin yanı sıra, hekimin mesleğinden ve profesyonel kimliğinden memnuniyetini de etkilediğini göstermiştir.
Hekimin klinik yeterliliğinin belirlenmesinde iletişim becerilerinin de dikkate alınması ve tıp fakültelerinde iletişim
becerileri eğitiminin, müfredatın ayrılmaz bir parçası olması gerektiği bildirilmektedir. İstanbul Tıp Fakültesi
mezuniyet öncesi müfredatına da iletişim becerilerini geliştirmeyi hedefleyen uygulamalı dersler vardır.
Tamamen deneyime dayanan uygulamada amaç İstanbul Tıp Fakültesi 1. sınıf öğrencilerinin sözlü ve sözsüz
iletişim becerilerini geliştirmektir.
İstanbul Tıp Fakültesi öğrencilerinin temel iletişim becerilerini geliştirmek için teorik ve uygulamalı iletişim
becerileri dersleri yapılmaktadır. Tıp eğitiminin ilk yılı birinci döneminde Davranış ve İletişim Bilimleri dersi
içinde toplam 6 saatlik teorik ve video gösterimli hekim- hasta iletişimi dersi verilmektedir. Aynı öğrenciler
25-30’ar kişilik gruplara ayrılarak iki saatlik uygulama eğitiminden geçmektedir. Yaşantıya dayanan küçük
grup çalışmalarının içeriğini; dinleme, ses tonu, iletişim engelleri ve anlaşılır bir dil konuşma uygulamaları
oluşturmaktadır. Uygulamanın beceri laboratuarı kapsamında vize ve final sınavları ile öğrenci değerlendirmesi
de yapılmaktadır.
İletişim becerileri dersi uygulaması 2005–2006 eğitim yılında başlamıştır. 2010-2011 öğretim yılının sonuna
dek 2600 öğrenci uygulamayı tamamlamıştır. Bu çalışmada 665 öğrencinin uygulama hakkında verdikleri geri
bildirimler incelenmiştir. Katılanların %85,83’ü eğitmenin yaklaşımını çok ilgili/ ilgili olarak değerlendirmiştir.
%80,69’u uygulamanın mesleki açıdan çok yararlı/ yararlı olduğunu bildirmiştir. %69,65’i gelecek yıl
programında aynı şekli ile devam etmesini isterken sadece %5,25’i gerekli olmadığını ve müfredattan
çıkarılması gerektiğini belirtmiştir.