ULUSLARARASI İPEK YOLU SEMPOZYUMU, Türkiye ile Kore Arasında Uygarlıkların Etkileşimi, Prof. Dr. Fikret Turan,Arş. Gör. Filiz Ferhatoğlu,Dr. Cezmi Bayram, Editör, ŞenYıldız Yayıncılık Hediyelik Eşya ve Tekstil San ve Tic.Ltd.Şti., İstanbul, ss.21-30, 2018
Bazı halk
hikayeleri “Kötü insanlarla dolu bir ev veya köy cezalandırıldı ve bir göl
oldu.” diye bahseder. Bu, küresel ölçekte bir iletim gücüne sahip olan yaygın
efsanelerin bir şeklidir. Aşağıdaki anlatı
yapısına sahip olan bu efsaneler: Hakimin Gelişi -
Kötünün Tespiti – Peygamberin Kurtuluşu
ve Tabunun Sunumu - Tabu İhlali
– Yıkım, ‘Kötülük’ ile simgelenen marjinal dünyadan kaçması zor olan evrensel
insanın kaderini, ‘Yerde duranlar’ imajı olarak gösteriyor. Bu, evrensel
insanlığın, insan varlığının, daha yüksek bir değere
ve bu süreçte kaçınılmaz olan bilişsel
risklere doğru hareket etme
ihtiyacına dair arketipik bilinci ifade eder. İşte
bu yüzden bu hikayeler küresel bir iletim gücüne sahip olabilirler.
Efsaneler bu
yapıya sahip olduğu için, Kore
efsanesi “Jangjamot” ve Türk efsanesi “The Village becoming a Lake” efsanesi
aktarılmıştır. Her ikisi de resmi tipolojileri, anlatı, sembol ve derin anlam
bakımından açıkça göstermektedir. Bu nedenle, evrensel değerlerin peşinde koşan ve güçlü psiko-kültürel benzerliklere sahip olan iki kişinin arketipsel bilişini
doğrulayan somut bir örnektir.
Fakat asıl
ilginç olan ikisi arasındaki farklardır. Her iki efsane biçimi de çok benzer
anlatı yapıları ve imgeler içerir, ama ayrıca ayrıntılarında çeşitli farklılıklar vardır. Bu farklılıklar ile, Asya kıtasının doğu ucunda kalan Koreliler ile İpek
Yolu'nun ortasında evlerini kuran Türkler arasındaki kültürel farklılaşmalarının doğrulanması
bekleniyor.
Some folktales mention “A house or village
full of wicked people was punished and became a lake.” It is a form of the widespread
Legends that have a power of transmission on a global scale. These legends,
which have the following narrative structure : Arrival of the Judge -
Identification of Evil - Salvation to the Prophet and Presentation of Taboo -
Violation of Taboo – Destruction, show the fate of universal human, which are
difficult to escape from the marginal world symbolized by ‘evil’, as an image
of ‘those who have stopped on the floor’. This implies that the archetypal consciousness
of universal humanity about the human being’s necessity to move towards a life
of higher value and the cognitive risks to be inevitable in the process. This
is why these stories can have a global power of transmission.
As the legend has this structure, Korean
legend “Jangjamot” and Turkish legend “The Village becoming a lake” are passed
down. Both of them clearly show the formal typologies in terms of the
narrative, the symbol, and the in-depth meaning. Therefore, it is a concrete sample
to confirm the archetypical cognitive of the two people with pursuing universal
values and possessing strong psycho-cultural similarities.
But the more interesting parts are the
differences between the two. Both forms of legends show very similar narrative
structures and figure images, but also have distinct differences in their
details. From these differences, it is expected to confirm the cultural
differentiations between Koreans who stayed at the eastern end of the Asian
continent and Turks who established their home in the middle of Silk Road.