Huruf-Notaların, Ney Esas Alınarak, Dizek Yazımında Doğru İfade Edilmesi


YARMAN O. U.

Uluslararası I. Müzikte Temsil ve Müziksel Temsil Sempozyumu, İstanbul, Türkiye, 06 Ekim 2005, cilt.1, sa.1, ss.169-176

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.169-176
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türk Makam müzigˆi, Osmanlı kültüründen devralınan köklü bir sanat mirasıdır. Bu seçkin müzik türüne mahsus ‘perdeler sistemi’ ve ‘tarihsel notasyonlar’, nazari bas¸yapıtlarımız ıs¸ıgˆında açıklanabilmeli ve tutarlı bir egˆitim metodolojisine raptedilebilmelidir. Dizek (porte) yazımına geçis¸te, ‘perdeler sisteminin’ sakat yorumlanması ve bas¸lı bas¸ına bir müzik dili olan Batı notasının – bilhassa diyapazonun ve arızi is¸aretlerin çarpık belirlenmesi sebebiyle – tahrif edilmesi, Makam müzigˆi egˆitiminde içinden kolay çıkılamaz kargas¸alar meydana getirmis¸tir. Oysa, Kantemir, Ebced ve Hamparsum adlı tarihsel huruf-notalar etraflıca irdelenmeden Türk Makam müzigˆinin perde dokusunu sagˆlıklı anlamak mümkün degˆildir. Bu bildiride, huruf- notalar, kadim bir çalgı sayılan ve ‘perdeler sistemini’ dogˆallıkla bünyesinde ihtiva eden ney üzerinden kars¸ılas¸tırmalı biçimde açıklanacak ve Batı dizek yazımı kaidelerine uygun olarak notalandırılacaktır.