Uluslararası Tarihten Günümüze Yahudilik Sempozyumu, Kilis, Türkiye, 29 - 30 Kasım 2021, ss.86-88
Grekçede Yahudi anlamına gelen Ioudaios
ifadesinin çoğulu olan hoi Ioudaioi etnik, coğrafi
ve dini çağrışımlara sahiptir. İfade Yehuda
bölgesinde yaşayanlara atıfla Yehudalı anlamına
gelebileceği gibi, ata, tarih, adetler, kültür,
anavatan, dil, din, toplumsal dayanışma gibi
unsurların ortak olarak paylaşıldığı etnik bir
aidiyeti ya da tek Tanrı, Kudüs’teki tapınak, Tora
ve seçilmişlik inançlarını merkeze alan dini bir
kimliği de yansıtmaktadır. Daha çok Yahudi
olmayanlarca dışarıdan bir tanımlama olarak
beliren hoi Ioudaioi, I. yüzyılın ikinci yarısı
itibarıyla bir zamanlar aynı tanımlamaya muhatap
olan İsa ve ilk takipçilerinin hikâyelerine yer veren
İncillerde de görülmektedir. Sinoptik İnciller daha
çok İsa’nın yargılandığı sahnelerde onun
muhalifleri olan Yahudi yetkililere atıfla hoi
Ioudaioi ifadesini kullanmaktadır. Bunun dışında
Sinoptikler İsa’nın muhalifleri için Ferisiler,
Yazıcılar, Sadukiler, Herod yanlıları gibi oldukça farklı Yahudi grupların da isimlerini
zikretmektedir. Bu çeşitliliğin İsa’nın daha çok
Kudüs ve çevresindeki faaliyetlerinin bir kaydını
sunan Yuhanna İncili’ndeki noksanlığı ise
düşündürücüdür. Dördüncü İncil yazarı söz
konusu gruplardan yalnızca Ferisileri zikretmekte,
ancak çoğunlukla hoi Ioudaioi olarak adlandırdığı
bir topluluğu İsa’nın muhalifleri olarak
konumlandırmaktadır. Üstelik Yuhanna yazarının
Sinoptiklere nazaran hoi Ioudaioi ifadesine çok
daha fazla yer verdiği ve bu kullanımı metnin
geneline yaydığı görülmektedir. Yuhanna
İncili’ndeki bu farklılık onun Yahudi karşıtı bir
metin olduğu izlenimine yol açmıştır. Yakın
zamanda yapılan bazı çalışmalar ise hoi Ioudaioi
kelimesi ile tüm Yahudilerin kastedilmediği ve
ifadenin yargıdan uzak nötr anlamlar uyandıracak
şekilde kullanıldığı gerekçeleriyle yeni bir yorumu
öne çıkarmıştır. Bu tebliğin amacı Dördüncü
İncil’deki hoi Ioudaioi ifadesinin karşılığını
bulmaya çalışmaktır. İlk olarak hoi Ioudaioi
kullanımlarının yeknesak mı yoksa farklı
çağrışımları uyandıracak şekilde mi İncil’de yer
aldığı meselesi incelenecektir. Akabinde İncil’de
İsa ile Yahudiler arasındaki diyaloglardan örnekler
sunularak hoi Ioudaioi üzerinden inşa edilen
Yahudi imajı tasvir edilmeye çalışılacaktır. Son
olarak hoi Ioudaioi kullanımlarının tarihsel olarak İsa çağına mı yoksa Dördüncü İncil’in yazıldığı
çağa ve coğrafyaya mı referansta bulunduğu
sorusu ele alınacaktır.