Küresel Ve Yerel İşletmelerdeki Pazarlama Yaklaşımı Ve Uygulama Farklılıkları: İlaç Sektöründe Bir İnceleme


Tuzcuoğlu A., Oktay C.

6. International Social Sciences Congress, Sarajevo, Bosna-Hersek, 24 - 25 Ekim 2024, ss.208-209, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Sarajevo
  • Basıldığı Ülke: Bosna-Hersek
  • Sayfa Sayıları: ss.208-209
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türkiye’de birçok İlaç firması faaliyet göstermektedir. Bu firmalar yerli ve yabancı şirketlerden oluşmaktadır. Her geçen gün sayısı artan bu firmaların çalıştıkları terapotik alanlar birbirinden farklı veya aynı olabilmektedir. Bu firmaların iç işleyişleri ve pazarlama faaliyetleri aynı gibi gözükse de yönetimsel süreçlerde ve iş yapış şekillerinde birbirinden farklı oldukları görülmüştür. Bu çalışma kapsamında, Türkiye'deki yerli ve yabancı sermayeli ilaç firmalarının pazarlama stratejileri incelenerek, teorik bir çerçevede ele almıştır. Yerli bir ilaç firması olarak A ile yabancı bir ilaç firması olan B’nin uygulamaları karşılaştırılmıştır. Derinlemesine mülakat yöntemi ile her iki firmanın pazarlama yöneticilerine yöneltilen sorular aracılığıyla, pazarlama anlayışları ve uygulamalarındaki farklılıklar detaylı bir şekilde analiz edilmiş ve bu analizlerle ilgili değerlendirmeler yapılmıştır. Bu çalışma, yerli ve yabancı sermayeli ilaç firmalarının benimsediği pazarlama stratejilerini anlamamıza ve bu stratejiler arasındaki farklılıkları değerlendirmemize yardımcı olmayı hedeflemektedir.

Bu çalışmanın sonuçları, belirlenen 32 farklı kriter kapsamında ortaya konmuştur. Hem global hem de yerel ilaç firmaları, Sağlık Bakanlığı'ndan farklı olarak kongre destek süreçlerine sahiptir. Global firmalar bu süreçleri haklı sebeplerle ancak direktörlük onayı ile esneklikle yürütebilmektedir. Özellikle kongre firmalarının sunduğu kongre sürelerinin kısa olması durumunda global firmaların direktörlük onayını almakta zorluk yaşayabilecekleri belirtilmektedir. Lokal ilaç firmaları ise kongre firmasından kaynaklı süre sorunlarını haklı bir gerekçe olarak sunarak onay alabilmektedir.

Özel sponsorluklar açısından; global ilaç firmalarının hekimin gelişimine katkı sağlamayan sponsorlukları kabul etmedikleri belirtilmektedir. Yerel ilaç firmaları ise kahve alanı, çanta veya yaka kartı sponsorlukları gibi daha geniş bir yelpazede sponsorluklar yapabilmektedir.

Son olarak, global ilaç firmalarının ürün tanıtım temsilcilerinin sunum yapma süreçleri belirli kurallara tabi olup kişi başı sınırlamalar içerirken, lokal ilaç firmalarının çalışanları daha esnek bir şekilde sunumlar yapabilmektedirler.

Many pharmaceutical companies operate in Turkey. These companies consist of local and foreign companies. The therapeutic areas in which these companies, whose number is increasing day by day, work may be different or the same. Although the internal operations and marketing activities of these companies seem to be the same, it has been observed that they differ from each other in managerial processes and business conduct. Within the scope of this study, the marketing strategies of domestic and foreign capital pharmaceutical companies in Turkey are analyzed and discussed in a theoretical framework. The practices of A, a domestic pharmaceutical company, and B, a foreign pharmaceutical company, were compared. Through the in-depth transformation method, the differences in the marketing approaches and practices of both companies were analyzed in detail and evaluations were made about these analyses. This study aims to help us understand the marketing strategies adopted by domestic and foreign-owned pharmaceutical companies and to evaluate the differences between these strategies.

The results of this study are presented within the scope of 32 different criteria. Both global and local pharmaceutical companies have congress support processes different from the Ministry of Health. Global companies can carry out these processes flexibly for justifiable reasons only with the approval of the directorate. It is stated that global companies may have difficulty in obtaining directorate approval, especially if the congress duration offered by congress companies is short. Local pharmaceutical companies, on the other hand, can obtain approval by presenting the duration problems arising from the congress company as a justifiable reason.

In terms of private sponsorships, it is stated that global pharmaceutical companies do not accept sponsorships that do not contribute to physician development. Local pharmaceutical companies, on the other hand, can sponsor a wider range of sponsorships such as coffee area, bag or name badge sponsorships.

Finally, while product promotion representatives of global pharmaceutical companies are subject to certain rules and limitations per person, employees of local pharmaceutical companies can make presentations in a more flexible manner.