Enerji Sistemlerinde Uyarlanabilir Süzgeç Kullanan Sıfır Geçiş Algoritması ile Frekans Kontrolü


UZUNOĞLU C. P., UĞUR M.

3. Enerji Verimliliği ve Kalitesi Sempozyumu, Kocaeli, Türkiye, 1 - 04 Mayıs 2009, ss.274-279

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kocaeli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.274-279
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Frekans enerji sisteminin çok önemli bir parametresidir ve nominal değerinden kolaylıkla sapabilir. Nominal frekans değerinden sapmış enerji sistemlerinde cihazlar zarar görebilir. Bu nedenle enerji sistemlerinde frekans kontrolü ve kararlılığı hayati öneme sahiptir. Enerji sistemlerinde frekans ölçümü ve kontrolü yapan çeşitli algoritmalar mevcuttur. Bu çalışmada, sıfır geçiş algoritması kullanılmıştır. Gürültü ve harmonik nedeniyle oluşan performans bozulmalarını engellemek ve sıfır geçiş algoritmasının performansını arttırmak için uyarlanabilir süzgeç yapısı yeni bir yaklaşım olarak önerilmiştir. Uyarlanabilir süzgeç kullanıldığı ve kullanılmadığı durumdaki algoritma performansına incelenmiştir. Bu algoritma sayesinde gerçek zamanlı frekans ölçümü ve kontrolü daha hassas bir şekilde yapılabilmektedir. Ayrıca, önerilen algoritmanın başarımını destekleyen bilgisayar benzetimleri verilmiştir.   

Frequency is an important operating parameter of a power system, which can easily deviate from its nominal value due to a generation-load mismatch. Deviation from the nominal frequency could result in the collapse of the power system itself (by triggering protective system actions, for example). Since frequency control is vital in power systems, several frequency control algorithms to measure frequency at a power system bus have been developed.  In this study, zero crossing algorithm is used. To measure power system frequency free from noise and harmonic effect, adaptive filter with zero crossing algorithm is proposed as anew approach. The performance of the algorithm with or without adaptive filter is examined. Real time frequency tracking at a power system bus is fulfilled more accurately with this new adaptation algorithm. Moreover, the simulation results that supported the performance of the algorithm are given in the paper.