VI. Ulaştırma ve Lojistik Ulusal Kongresi , Sivas, Türkiye, 23 - 24 Eylül 2022, cilt.1, ss.38-39
Otonom araçların kullanımı dünya çapında yaygınlaşmakta
ve dolayısıyla trafikteki kullanım oranlarının daha fazla artacağı öngörülmektedir.
Ulaşım teknolojisindeki bu inovatif gelişme tüm paydaşları değişime açık olmak
zorunda bırakmaktadır. Otonom araçların ortaya çıkardığı yeni durumların
yönetilmesinde devletlere önemli görevler düşmektedir. Birçok ülke bu alanda
çalışmalarını hızlandırmış ve yarının gerçeği olan bu teknolojiye hazır hal
gelmek için sınırlı kaynaklarını bu alana aktarmaktadır. Ülkelerin otonom araç
teknolojisine ne kadar hazır olduğu birçok çalışmanın ana konusu olmuştur.
Yapılan literatür taraması otonom araç teknolojisine hazır olma durumunun
aşağıdaki kriterlerle belirlendiğini göstermiştir:
·
Politika ve Yasal
Düzenlemeler
·
Teknoloji ve
İnovasyon
·
Altyapı
·
Kullanıcı Kabulü
Tam otonom araçların karar verme mekanizmaları sürüş
sırasında bilfiil çalışmakta ve kullanıcıların güvenliği üzerinde direkt bir
etkiye sahip olmaktadır. Özellikle kaçınılmaz kaza durumlarında tüm paydaşları
(kullanıcı, araç üreticisi, ilgili resmi kurumlar) etkileyen önemli sonuçlar
ortaya çıkmaktadır. Bu bilgiler ışığında hazırlık kriterleri arasında yer alan
politika ve yasal düzenlemelere yönelik yapılacak bir çalışmanın hem literatüre
hem de pratik uygulamalara doğrudan katkılar sağlayacağı açıktır.
Bu çalışmayla Türkiye’nin otonom araçlara politika ve
yasal düzenlemeler açısından ne kadar hazır olduğunun belirlenmesi
amaçlanmaktadır. Türkiye’nin otonom araçlara politika ve yasal düzenlemeler
açısından ne kadar hazır olduğu uzman görüşüne dayalı olarak eş ağırlıklı 7 alt
kriter aracılığıyla belirlenecektir. Ayrıca Türkiye’nin hazırlık durumu diğer
ülkeler ile kıyaslanacaktır.
The
use of autonomous vehicles is becoming widespread around the world, and
therefore, it is predicted that the usage rates in traffic will increase
further. This innovative development in transportation technology obliges all
stakeholders to be open to change. States have important duties in managing the
new situations created by autonomous vehicles. Many countries have accelerated
their work in this field and are transferring their limited resources to this
field in order to be ready for this technology, which is the reality of
tomorrow. The readiness of countries for autonomous vehicle technology has been
the main subject of many studies. The literature review showed that the
readiness for autonomous vehicle technology is determined by the following
criteria:
•
Policy and Legal
Regulations
•
Technology and Innovation
•
Infrastructure
•
User Acceptance
The
decision-making algorithms of fully autonomous vehicles continuously work while
driving and have a direct impact on the safety of users. Especially in
unavoidable accident situations, important results that affect all stakeholders
(user, vehicle manufacturer, relevant official institutions) emerge. In the
light of this information, it is clear that a study on policy and legal
regulations, which are among the preparatory criteria, will directly contribute
to both the literature and practical applications.
With
this study, it is aimed to determine how ready Turkey is for autonomous
vehicles in terms of policy and legal regulations. The extent to which Turkey
is ready for autonomous vehicles in terms of policy and legal regulations will
be determined through 7 co-weighted sub-criteria based on expert opinion. In
addition, Turkey's preparedness will be compared with other countries.