Türkçe Eğitiminde Deyimlerin Öğretme Öğrenme Süreci Bakımından Değerlendirilmesi


ÖZBAY M., MELANLIOĞLU D.

Milli Eğitim, cilt.38, sa.181, ss.8-19, 2009 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 38 Sayı: 181
  • Basım Tarihi: 2009
  • Dergi Adı: Milli Eğitim
  • Sayfa Sayıları: ss.8-19
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Deyimler; toplum tarafından benimsenen, genellikle gerçek anlamları dışında kullanılan, anlatıma güzellik ve canlılık katan, kalıplaşmış, kısa ve özlü sözlerdir. Toplumun kültürünün manevi parçacıkları olan deyimler, toplumun felsefesini yansıtan özlü sözler olarak hem anlatıma zenginlik katması hem de kültür unsurlarını geçmişten bugüne taşıması bakımından önemlidir. Bu nedenle genç kuşakların bu mirastan haberdar olmaları ve bu mirasa sahip çıkmaları sağlanmalıdır. Bu çalışmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe Türkçe derslerinde öğrenciye verilecek deyimleri tespit etmek ve bunların öğrenciye nasıl kazandırılacağı nı ortaya koymaktır. Zira 2005 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın deyim öğretimi konusunda net ifadelere sahip olmadığı söylenebilir. Bu nedenle 2005 Türkçe Dersi Öğretim Programı, deyim öğretimi açısından gözden geçirilmeli ve geliştirilmeli; Türkçe öğretmenleri, deyimlerin öğretilmesi için gereken çalışmaları Türk millî eğitim sisteminin amaçlarına uygun olarak gerçekleştirmelidir.
Idioms are accepted because of society. Generally they are short and instrinsic words. They aren’t used for truth meaningful and added beauty and lively in the narration. Idioms which have spiritual picces in the society culture were instrinsis words in society philosophy and as well as they are very important for cultural from past to future. For this the younger generation could hear this inheritance and they have to protect. The aim of this studying idioms are established to use the students in Turkish lesson in the secondary school and are put forward how the students will use these idioms. Conslusion, idioms and idiom education can be told to have clear expressions in Turkish lesson education programme in 2005. For this, education programme and idiom eduation must be revised and progressed in 2005 Turkish teachers have to be become true according to national education system to teach idioms and proverbs.