Hizmetkar Liderlik Algisinin Lider-Üye Etkileşimi Üzerindeki Etkisi: Kamu Sektörü Çalişanlari Üzerine Bir Araştirma


Creative Commons License

Yıldız B.

KAFKAS ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ ve İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ DERGİSİ , cilt.7, sa.14, ss.645-661, 2017 (Hakemli Dergi)

Özet

çalışmada çalışanların lider-üye etkileşimi (LMX) algısı ile hizmetkar liderlik
algısı arasındaki birlikte değişim ve nedensel ilişki incelenmiştir. Bu kapsamda araştırmanın amacı, kamu sektöründeki izleyicilerin hizmetkar liderlik algısı ile LMX arasında öngörülen ilişkileri test ederek ilgili alanyazındaki boşluğu doldurmaktır. Çalışmanın temel araştırma sorusu, çalışanların hizmetkar liderlik algısı lider-üye
etkileşiminin istatistiksel açıdan anlamlı bir yordayıcısı mıdır? şeklindedir. Araştırmanın örneklemini 2016 yılı Şubat-Mart ayları arasında kolayda örnekleme yöntemi ile ulaşılan yönetici olmayan 200 kamu çalışanı oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplamak amacıyla anket tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulguları göstermektedir ki, lider-üye etkileşimi ve hizmetkar liderlik algısı arasında pozitif ve istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki vardır.  Dahası hizmetkar liderliğin alt boyutlarından güçlendirme, hesap verebilirlik ve tevazu alt boyutları lider-üye etkileşiminin istatistiksel açıdan anlamlı ve pozitifyordayıcılarıdır. Araştırma sonucunda yönetici ve uygulayıcılar için çeşitli öneriler sunulmuştur.

In this study, the causal and correlational relationship between employees’ servant leadership perception and leader-member exchange (LMX) perception was investigated. In this respect, the purpose of the study is to by testing the effect of employees’ servant leadership perception on LMX in the public sector filling the gap in the literature. The main research question of the study is that “Are employees’ servant leadership perceptions a statistically significant predictor of LMX”. The sample of this study consists of 200 public sector employees, who works in non-managerial positions, and the data was gathered by using convenience sampling method. To collect data, survey method was used. In order to analyse the data, SPSS software was used. The findings show that there is a positive and statistically significant relationship between employees’ servant leadership perception and leadermember exchange perception. Moreover, the three sub-dimensions of servant leadership namely accountability, empowerment and unpretentiousness are positive and statistically significant predictors of LMX. Managerial and practical implications are provided.