İslami kimliklere Müslümanların yaklaşımı ve belirleyici nedenleri: Endonezya, Pakistan, diaspora Müslümanları realitesi üzerine film incelemesi


Kaplan A. B., H.

RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, sa.Ö13, ss.876-891, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Müslüman toplum, hem dini hem de etnik ve kültürel kimlik özelliklerine sahip, genellikle Ümmet olarak adlandırılan büyük bir küresel topluluktur. Topluluğun dünyadaki en büyük yoğunluklarından ikisi; Endonezya, Malezya, Brunei, Singapur ve Filipinler'den oluşan ve topluca Nusantara olarak bilinen Güneydoğu Asya’da bulunmaktadır. İkinci yoğun grup ise; Pakistan, Hindistan ve Bangladeş ülkelerinden oluşan Güney Asya grubudur. Endonezya ve Pakistan, dünyanın sırasıyla birinci ve ikinci en büyük Müslüman nüfusuna sahip ülkeleridir. Çalışmamızda, Müslüman Güneydoğu Asyalılar ve Müslüman Güney Asyalılar ile ilgili filmlerde Müslüman yaşam tarzlarının davranışsal ve sosyal tezahürleri ve buna karşılık gelen temsiller; seçilen iki filmin içerik analiziyle incelenerek çözümlenmiştir. Filmlerdeki farklı anlatılar ve altta yatan nedenler, metodolojik olarak parametrik Semiotic Square yardımıyla serimlenmektedir. Araştırma makalemizin bir diğer amacı da ticari filmlerin ortaya çıkış koşullarının, odaklandıkları toplumların yansımaları olarak gözden geçirilmesi ve anlatısal izleğinde çözümlenmesidir. Bu amaçla çalışmamızda, senaryosu diasporadaki Müslüman topluluklara odaklanan Endonezya yapımı Ayat Ayat Cinta (2008) ve Birleşik Krallık yapımı A Fond Kiss (2004) adlı iki film incelenmiştir.
The Muslim community is a large global community, often referred to as the Ummah, with both religious, as well as ethnic and cultural identity traits. Two of the biggest concentrations of the community in the world happen to be Southeast Asia made up of Indonesia, Malaysia, Brunei, Singapore, and the Philippines collectively known as Nusantara; and South Asia comprising of the nations of Pakistan, India, and Bangladesh. Indonesia and Pakistan form the nations with the world’s first and second largest Muslim populations respectively. The behavioral and social manifestations of Muslim lifestyles and corresponding representation in movies related to Muslim Southeast Asians, and Muslim South Asians are analyzed by content analysis of two selected movies. The differing narratives and underlying causes are comprehended with Semiotic Square’s assistance in terms of methodology. The research article has a further objective of overviewing and establishing commercial films as being reflections of the societies they focus on. To this end, two movies are analyzed: Ayat Ayat Cinta (2008) from Indonesia, and A Fond Kiss (2004) from the United Kingdom with scripts focused on diaspora Muslim communities.