Elektrikli Mi Hibrit Mi? Otomobil Satınalma Kararında Sürdürülebilirlik Perspektifini Okumak


Yolaç G.

5. Bilsel International World Scientific And Research Congress, İstanbul, Türkiye, 5 - 06 Ekim 2024, ss.1

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türk otomotiv sektörü dünyada ilk onu, Avrupa Birliği sınırları içerisinde ise ilk üçü zorlayan ve ülke ekonomisine önemli katkılar sunan, köklü bir sektördür. Ayrıca 2023 yılı verilerine göre, yılda 1 milyon adetten fazla satış rakamı gerçekleşen pazar, birçok üretici için “oldukça” çekici niteliktedir. Bu durum, Çin menşeli firmaların son 3 yılda pazara girişleri ve ulaştıkları pazar paylarından da anlaşılabilmektedir. Ancak burada dikkat çekici olan asıl durum, tüketicilerimizin akaryakıt tercihlerindeki dönüşümdür. Dizel ve benzin kullanılan araç sayıları hala yüksek iken, elektrikli ve hibrit araç sayıları 2023 yılında önceki yıla oranla sırasıyla 8 kat ve yaklaşık 2 kat artmıştır. Sektör uzmanları bu trendin önümüzdeki yıllarda da devam edeceği görüşündedir.

Çalışmada, tüketicilerin otomobil satınalma karar sürecinin keşfedilmesi hedeflenmektedir. Temel amaç, tüketicilerin çevre bilinci ve sürdürülebilirlik algıları ile elektrikli ya da hibrit teknolojilere sahip otomobilleri satın alma niyetleri arasındaki ilişkiyi ortaya çıkartmaktır. Ulusal literatürde konu şaşırtıcı derecede sınırlı olarak ele alınmıştır.  Araştırmanın iki aşamadan oluşması planlanmaktadır. İlk aşama, elektrikli ya da hibrit araç satın alma niyetine sahip farklı SES (sosyo-ekonomik statü) gruplarından oluşturulacak odak grup görüşmelerini içermektedir. İkinci aşamada ise, uluslararası literatür ve nitel çalışma verilerinden hareketle hazırlanacak olan soru formunun geliştirilmesini kapsayacaktır. İkinci kısım ile elde edilecek anket sayesinde, tüketicilerin otomobil satınalma karar sürecinde öne çıkan unsuların neler olduğu,  sürdürülebilirlik ve çevre bilinci düzeylerinin bu süreçte ne derece payının bulunduğu ve pazardaki tüketicilerin ayrılabileceği segmentlerin yapılarının tespiti mümkün olacaktır.