5. Bilsel International World Scientific And Research Congress, İstanbul, Türkiye, 5 - 06 Ekim 2024, ss.1
Türk otomotiv sektörü dünyada ilk onu, Avrupa
Birliği sınırları içerisinde ise ilk üçü zorlayan ve ülke ekonomisine önemli
katkılar sunan, köklü bir sektördür. Ayrıca 2023 yılı verilerine göre, yılda 1
milyon adetten fazla satış rakamı gerçekleşen pazar, birçok üretici için
“oldukça” çekici niteliktedir. Bu durum, Çin menşeli firmaların son 3 yılda
pazara girişleri ve ulaştıkları pazar paylarından da anlaşılabilmektedir. Ancak
burada dikkat çekici olan asıl durum, tüketicilerimizin akaryakıt tercihlerindeki
dönüşümdür. Dizel ve benzin kullanılan araç sayıları hala yüksek iken,
elektrikli ve hibrit araç sayıları 2023 yılında önceki yıla oranla sırasıyla 8
kat ve yaklaşık 2 kat artmıştır. Sektör uzmanları bu trendin önümüzdeki
yıllarda da devam edeceği görüşündedir.
Çalışmada, tüketicilerin otomobil satınalma karar
sürecinin keşfedilmesi hedeflenmektedir. Temel amaç, tüketicilerin çevre
bilinci ve sürdürülebilirlik algıları ile elektrikli ya da hibrit teknolojilere
sahip otomobilleri satın alma niyetleri arasındaki ilişkiyi ortaya
çıkartmaktır. Ulusal literatürde konu şaşırtıcı derecede sınırlı olarak ele
alınmıştır. Araştırmanın iki aşamadan
oluşması planlanmaktadır. İlk aşama, elektrikli ya da hibrit araç satın alma
niyetine sahip farklı SES (sosyo-ekonomik statü) gruplarından oluşturulacak
odak grup görüşmelerini içermektedir. İkinci aşamada ise, uluslararası
literatür ve nitel çalışma verilerinden hareketle hazırlanacak olan soru
formunun geliştirilmesini kapsayacaktır. İkinci kısım ile elde edilecek anket sayesinde,
tüketicilerin otomobil satınalma karar sürecinde öne çıkan unsuların neler
olduğu, sürdürülebilirlik ve çevre
bilinci düzeylerinin bu süreçte ne derece payının bulunduğu ve pazardaki
tüketicilerin ayrılabileceği segmentlerin yapılarının tespiti mümkün olacaktır.