Kemoterapi Tedavisi Alan Hematoloji Hastalarının Öğrenim Gereksinimleri ve Etkileyen Faktörler: Tanımlayıcı Araştırma


Creative Commons License

KARACA A., AYCİL İ.

Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, cilt.39, sa.1, ss.103-113, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Amaç: Hasta eğitimini hastaların bilgi gereksinimlerine göre düzenlenmek, beklenen hasta bakım sonuçlarına olumlu katkı sağlayabilir, hasta memnuniyetini ve hemşirelik bakım kalitesini artırabilir. Bu araştırmanın amacı, kemoterapi tedavisi alan hematoloji hastalarının öğrenim gereksinimlerini ve etkileyen faktörleri değerlendirmektir. Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel nitelikte bir araştırmadır. Bu çalışma bir üniversite hastanesinde Mart-Haziran 2021 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Örneklemi, kemoterapi tedavisi almak için hematoloji polikliniğine başvuran 130 hasta oluşturdu. Araştırma verileri, Hasta Bilgi Formu ve Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği ile elde edildi. Bulgular: Hastaların %33.1’i hastalık sürecinde öz-bakım yönetimine ilişkin eğitim almıştır. Hastaların yarısından fazlası (%51.2) hekim ve hemşirelerden eğitim aldığını belirtirken en fazla hastalıkları (%73.8) ile ilgili konularda eğitim aldıklarını ifade etmişlerdir. Hastaların %37.2’si aldıkları eğitimi tamamen yeterli bulmuşlardır. Hastaların Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği’nden aldıkları toplam puan ortalaması 205.08±41.01’dir. Ölçekten alınan en yüksek ve en düşük alt boyut puan ortalamaları sırasıyla; Tedavi ve Komplikasyonlar (38.66±7.23) ile Duruma İlişkin Duygular (19.56±5.12) alt boyutları olmuştur. Çalışmada cinsiyet, tanı konma süresi ve birlikte yaşanılan kişiye göre ölçek toplam puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p=0.043; p=0.017; p=0.040, sırasıyla). Sonuç: Kemoterapi tedavisi alan hematoloji hastalarının öğrenme gereksinimleri yüksek düzeydedir. Hastaların en çok bilgilendirilmesi gereken konular tedavi ve komplikasyonlar ile yaşam kalitesi hakkındaki konular olmuştur. Hastaların bireysel öğrenim gereksinimlerine uygun hasta eğitimlerinin planlanması önerilir. Hastaların hangi konularda bilgilenmek istediklerinin belirlenmesi ve bu konulara öncelik verilmesi eğitimi daha etkili ve verimli hale getirebilir.
Objective: The organizing patient education in accordance with the information needs of the patients can contribute positively to the expected patient care outcomes and increase the patient satisfaction and nursing care quality. The aim of the study was to evaluate the learning needs of hematology patients receiving chemotherapy treatment and affecting factors. Methods: The research is a descriptive cross-sectional study. It was conducted at a university hospital between March and June 2021. The study sample consisted of 130 patients who applied to the hematology outpatient clinic to receive chemotherapy treatment. Data was collected using the Patient Information Form and the Patient Learning Needs Scale. Results: The patients of 33.1% was received training on self-care management during the disease process. More than half of the sample (51.2%) stated that they received training from physicians and nurses, and they received training mostly on the subjects related to their diseases (73.8%). The sample of 37.2% found the training they received completely sufficient. The mean total score of the patients from the Patient Learning Needs Scale was 205.08±41.01. The highest and the lowest sub-dimension mean scores obtained from the scale, respectively; Treatment and Complications (38.66±7.23) and Feelings related to Condition (19.56±5.12) were sub- dimensions. In the study, ther was a statistically significant difference between the mean total score of the scale and gender, time of diagnosis, and the person living with (p=0.043; p=0.017; p=0.040, respectively). Conclusion: The level of learning needs of hematology patients receiving chemotherapy treatment were high. The most important subjects that patients should be informed about were treatment and complications, and quality of life. It is recommended to plan patient education in accordance with the individual learning needs of the patients. Determining which subjects patients want to be informed about and giving priority to these subjects by nurses can make education more effective and productive.