Sağlık Bilimleri Alanında Klinik ve İletişim Beceri Eğitimleri Kongresi (KİBE), Ankara, Turkey, 25 - 26 November 2011, pp.31
Hasta-hekim görüşmesi, klinik uygulamaların merkezinde yer alan, hekimin hastasının yakınmalarını dinleyip
sorunlarına yardım edebileceği hasta açısından oldukça önemli ve stresli dakikalardır. Hasta hekiminin iletişim
becerilerinin iyi olmasını istemekte ve hasta merkezli iletişim hastanın memnuniyetini, hekimine ve tedavisine
uyumunu artırmaktadır. Standart/simüle hastaların iletişim becerileri- öykü alma gibi öğrenci eğitiminde kullanımı
hasta gözüyle geribildirim verilebilmesi olanaklarını sunmaktadır.
İstanbul Tıp Fakültesi mezuniyet öncesi tıp eğitimi öğrencilerinin, sağlık hizmeti almak amacıyla başvuran
kişilerle uygun iletişim kurarak öykü almalarını sağlamaktır.
İÜ. İstanbul Tıp Fakültesi öğrencilerinin iletişim ve öykü alma becerilerini geliştirmek için teorik ders ve
uygulama programı geliştirilmiştir. İki yıllık dikey lisans eğitim programının ilk yılında genel iletişim becerileri
4 saat teorik ders, 2 ders saati video gösterimi ardından küçük grup etkinliği şeklinde (her grupta 30- 35
öğrenci) 2 ders saati iletişim becerileri laboratuvar uygulaması yapılmaktadır. İkinci yılda “Nitelikli hekimliğe
giriş” dersi adı altında hasta- hekim iletişimi ve öykü alma dersi (26 saat) yürütülmektedir. Uygulamalarda
öğrenme ve değerlendirme süreçlerini standart hale getirmek amacıyla “Öykü alma öğrenim rehberi” ve “öykü
alma değerlendirme rehberi” ve örnek öykü alma videosu geliştirilmiş ve paylaşıma sunulmuştur. Bu süreçleri
tamamlayan öğrenciler “İletişim Laboratuvarı” odalarında simüle hastalarla iyi iletişim becerileri kullanarak
öykü aldıkları 2 görüşme yapmaktadırlar. Bu görüşmeler kaydedilmekte, sorumlu öğretim üyeleri ile öğrenciler
bu görüşmeleri izlemekte ve geri bildirim verilmektedir.
Bu program 2008-2009 öğretim yılında başlamıştır. 2009 bahar yarıyılında 315 öğrenci birer kez, 2010 bahar
yarılında 373, 2011 bahar yarıyılında 463 öğrenci ikişer kez simüle hasta görüşmesi yapmış ve geribildirim
almıştır. Üç yılın sonunda 1151 öğrenci öykü alma uygulamasına katılarak iletişim becerilerini kullanmışlardır.
Öğrencilerin etkili iletişim becerileri kullanarak öykü almayı öğrendikleri bu uygulama İstanbul Tıp Fakültesi
öğrenci eğitimlerine önemli katkı sağlamaktadır. Bu eğitimin, programdan haberdar olan/katkı yapan öğretim
elemanlarına da olumlu katkı sağladığı düşünülmektedir.