11th INTERNATIONAL MAY 19 INNOVATIVE SCIENTIFIC APPROACHES CONGRESS, Samsun, Türkiye, 19 - 20 Mayıs 2024, ss.241-254
Black [siyah/kara] metal türü metal türleri içerisinde en uçlarda duran üç türden biridir. Bu
türün diğer extreme [uç] türlerden esas farkı hem müzikal öğeler açısından hem de kültürel
öğeler açısından kendini büyük ölçüde Max Weber’in kastettiği irrasyonelde tanımlaması ve
verdiği tepkiyi bu düzlemde vermesidir. Weber’in irrasyoneline bakıldığında müzik ve dini
duyguların amaçsal rasyoneliteden öte bir iletişimsel rasyonalite ile tecrübe edilebildiği temel
iki öğe olarak görmekteyiz. Popüler müzikteki amaçlardan birinin duyguların öne çıkarılması
olduğu Adorno’nun caz müziği eleştirisi üzerinden görülebilmektedir. Bir popüler müzik
kültürü olan metalin bu duruma ek olarak reaktif bir güdüyle de ortaya çıktığı göz önüne
alındığında irrasyonelin dışına çıkmayan bir müzik kültürünün din ile bir noktada etkileşime
geçmesi beklenir. Black metal kültürünün tarihi incelendiğinde din ile ilişkisinin de müzikal
olarak genelde uygulanan dönemselleştirmeyle paralel olarak geliştiği görülmektedir. Bu
ilişki birinci dalga black metal sırasında daha yüzeysel bir ilişki ile başlamış, ikinci dalga ile
tepkisel hale gelmiş, üçüncü dalgada ise derinleşmiştir. Bu etkileşimin kültür içerisinde
somutlaştığı gözlenmektedir. Bu somutlaşma kültürün her katmanında izlenebilmektedir. Bu
olguyu irdelemek adına Encyclopaedia Metallum veri tabanı kazınmış (scrape), toplanan grup
verisi içerisindeki sözler bilgisayar yardımıyla analiz edilmiştir. Bu makale black metal
müziğin sözlerini inceleyerek black metalin din ile ilişkisini göstermiştir. Black metalin din
takıntısı üzerinden black metalin dini müzik olarak düşünülüp düşünülemeyeceği
tartışılmıştır.
Black metal subgenre is one of the three extreme metal subgenres. The main difference of this
genre from other extreme genres is that it defines itself largely in terms of the irrational in
terms of Max Weber, both from musical cultural perspectives and the culture reacts from this
plane. When we look at Weber's irrationality, we see music and religion as two basic areas
where one can experience emotions with a communicative rationality rather than an
instrumental rationality. Adorno's criticism of jazz music also highlights that one of the aims
of popular music is to highlight emotions. Considering that metal, which is a popular music
culture, emerges with a reactive motive in addition to this, one can expect that a music culture
that does not go beyond the irrational will interact with religion at some point. The history of
black metal culture shows that the relationship with religion has developed in parallel with the
periodization generally applied musically. This relationship started with a more superficial
relationship during the first wave of black metal, became reactive with the second wave, and
deepened in the third wave. This interaction is embodied in culture. This embodiment exists in every layer of culture. In order to examine this phenomenon, I
scraped the Encyclopaedia Metallum database, and analyzed the lyrics in the collected band
data with the aid of digital tools. This article examines the lyrics of black metal music and
shows the relationship of black metal with religion. I also discuss whether black metal can be
considered to be religious music considering its obsession with religion.