in: Access to Information by Individuals with Special Needs: Interdisciplinary Studies and Current Approaches, Doç. Dr. Pervin Bezirci,Dr. Öğr. Üyesi Leyla Kanık,Dr. Erdinç Alaca,Dr. Gülcan Palo,Dr. Demet Soylu, Editor, Hiper Yayın, İstanbul, pp.407-437, 2022
As
the number of students with disabilities attending universities and library
users continues to increase, the issues of accessibility to library services
will be of great importance. A critical part of providing equal access is the
interaction between students with disabilities and library staff. Therefore,
staff training is an important area in which academic libraries can focus their
efforts to better meet the needs of users with disabilities. The issue that
library staff receive appropriate training from experts who regularly deal with
these communities plays an important role in the learning process of people
with disabilities. Thus, this study aims to determine the attitudes of
librarians toward library users with disabilities and their training needs in
terms of providing library services for disabled users. A questionnaire consisting
of both quantitative and qualitative questions has been prepared and sent to
librarians working in the libraries of the state universities in Istanbul. The
analysis of the survey shows that the librarians working in university
libraries have a high level of awareness in terms of providing information for
people with disabilities, but the majority of them are not prepared enough to
work with users with disabilities. Based on the results, various assessments
are made in terms of creating a more robust educational program focusing on
accessibility and disability, and professional improvements in providing access
for researchers with disabilities.
Üniversitelere devam eden engelli öğrencilerin ve
kütüphane kullanıcılarının sayısı artmaya devam ettikçe, erişilebilirlik
sorunları kütüphane hizmetlerinin ön saflarında yer almaya devam edecektir. Bilgiye
eşit erişim hizmeti sağlamanın kritik bir parçası, engelli öğrenciler ile
kütüphane personeli arasındaki etkileşimdir. Bu yüzden, engelli kullanıcıların
ihtiyaçlarını daha iyi karşılamak için personel eğitimi, akademik
kütüphanelerin çabalarını yoğunlaştırabilecekleri önemli bir alandır. Kütüphane
personelinin bu topluluklarla düzenli olarak ilgilenen uzmanlardan uygun eğitim
almaları, engellilerin öğrenme başarısı için hayati önem taşımaktadır. Bu
noktadan hareketle bu çalışma, kütüphanecilerin engelli kullanıcılar ve
erişilebilirliğe yönelik tutumlarını ve engelliler için kütüphane hizmetleri
açısından eğitim ihtiyaçlarını belirlemeyi amaçlamıştır. Hem nicel hem de nitel
sorulardan oluşan bir anket hazırlanmış ve İstanbul’daki devlet üniversitesi
kütüphanelerinde çalışan kütüphanecilere gönderilmiştir. Anketin analizi,
üniversite kütüphanelerinde görevli kütüphanecilerin engellilerin
bilgiye erişimleri açısından farkındalık düzeylerinin yüksek olduğunu ancak çoğunluğunun engelli kullanıcılarla çalışmaya
yeterince hazırlıklı olmadıklarını göstermektedir. Sonuçlara dayalı olarak,
erişilebilirlik ve engelliliğe odaklanan daha sağlam bir eğitim programı
oluşturmak ve engelli araştırmacıların
bilgiye erişimi konusunda mesleki iyileştirmeler açısından çeşitli değerlendirmeler yapılmaktadır.