Kütüphanecilerin Engelli Kullanıcılar ve Erişilebilirliğe Yönelik Tutumları: İstanbul’daki Devlet Üniversitesi Kütüphaneleri Örneği


Creative Commons License

Bezirci P.

Özel Gereksinimli Bireylerin Bilgiye Erişimi: Disiplinler Arası Çalışmalar ve Güncel Yaklaşımlar, Doç. Dr. Pervin Bezirci,Dr. Öğr. Üyesi Leyla Kanık,Dr. Erdinç Alaca,Dr. Gülcan Palo,Dr. Demet Soylu, Editör, Hiper Yayın, İstanbul, ss.407-437, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Hiper Yayın
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.407-437
  • Editörler: Doç. Dr. Pervin Bezirci,Dr. Öğr. Üyesi Leyla Kanık,Dr. Erdinç Alaca,Dr. Gülcan Palo,Dr. Demet Soylu, Editör
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Üniversitelere devam eden engelli öğrencilerin ve kütüphane kullanıcılarının sayısı artmaya devam ettikçe, erişilebilirlik sorunları kütüphane hizmetlerinin ön saflarında yer almaya devam edecektir. Bilgiye eşit erişim hizmeti sağlamanın kritik bir parçası, engelli öğrenciler ile kütüphane personeli arasındaki etkileşimdir. Bu yüzden, engelli kullanıcıların ihtiyaçlarını daha iyi karşılamak için personel eğitimi, akademik kütüphanelerin çabalarını yoğunlaştırabilecekleri önemli bir alandır. Kütüphane personelinin bu topluluklarla düzenli olarak ilgilenen uzmanlardan uygun eğitim almaları, engellilerin öğrenme başarısı için hayati önem taşımaktadır. Bu noktadan hareketle bu çalışma, kütüphanecilerin engelli kullanıcılar ve erişilebilirliğe yönelik tutumlarını ve engelliler için kütüphane hizmetleri açısından eğitim ihtiyaçlarını belirlemeyi amaçlamıştır. Hem nicel hem de nitel sorulardan oluşan bir anket hazırlanmış ve İstanbul’daki devlet üniversitesi kütüphanelerinde çalışan kütüphanecilere gönderilmiştir. Anketin analizi, üniversite kütüphanelerinde görevli kütüphanecilerin engellilerin bilgiye erişimleri açısından farkındalık düzeylerinin yüksek olduğunu ancak çoğunluğunun engelli kullanıcılarla çalışmaya yeterince hazırlıklı olmadıklarını göstermektedir. Sonuçlara dayalı olarak, erişilebilirlik ve engelliliğe odaklanan daha sağlam bir eğitim programı oluşturmak ve engelli araştırmacıların bilgiye erişimi konusunda mesleki iyileştirmeler açısından çeşitli değerlendirmeler yapılmaktadır.

As the number of students with disabilities attending universities and library users continues to increase, the issues of accessibility to library services will be of great importance. A critical part of providing equal access is the interaction between students with disabilities and library staff. Therefore, staff training is an important area in which academic libraries can focus their efforts to better meet the needs of users with disabilities. The issue that library staff receive appropriate training from experts who regularly deal with these communities plays an important role in the learning process of people with disabilities. Thus, this study aims to determine the attitudes of librarians toward library users with disabilities and their training needs in terms of providing library services for disabled users. A questionnaire consisting of both quantitative and qualitative questions has been prepared and sent to librarians working in the libraries of the state universities in Istanbul. The analysis of the survey shows that the librarians working in university libraries have a high level of awareness in terms of providing information for people with disabilities, but the majority of them are not prepared enough to work with users with disabilities. Based on the results, various assessments are made in terms of creating a more robust educational program focusing on accessibility and disability, and professional improvements in providing access for researchers with disabilities.