İstanbul İli Özel Hastane Şikayetlerinin Sağlıkta Kalite Standartları İle İlişkisi


ATAK M., ERDOĞAN H., KÜÇÜKALİ H., ÇİÇEK Ö. E., Karagöz Uslu Y., MEMİŞOĞLU K.

Sağlıkta Dönüşümün II. Fazında Klinik Kalite ve İnovatif Yaklaşımlar, VII. Uluslararası Sağlıkta Performans ve Kalite Kongresi,10-13 Ocak 2018 Antalya., Türkiye, 10 - 13 Ocak 2018

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Şikayetlerin, sağlık kurumlarındaki eksiklik ve aksaklıklar hakkında kişilerin bireysel ve yerinde tespitleri olarak değerlendirilmesi,

hasta odaklı sağlık yönetiminin ana unsurlarından biridir. Sağlıkta Kalite Standartları (SKS) ile şikayetlerin bağlantılı şekilde

değerlendirilmesi kurumların kalite iyileştirme süreçlerine katkı sunabilir.

Bu çalışmada şikayetler ile Sağlıkta Kalite Standartları arasında ilişki olup olmadığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. İstanbul İl

Sağlık Müdürlüğü Özel Yataklı Sağlık Hizmetleri Şube Müdürlüğü tarafından değerlendirilmiş olan, idari hizmetler ile ilgili 160

şikayet, kesitsel ve retrospektif olarak 14 parametrelik bir form kullanılarak değerlendirilmiştir. Çalışmada, hasta yakını başvuru

sahibi %47.5, erkek başvuran %56, Şubat ayı başvuruları %18.75, başvuru kanalı SABİM %47.5, şikayet edilen meslek grubu

hekim %40.5 ve şikayet neticesinde yazılı uyarı verilmesi %28,34 olarak tespit edilmiştir. İncelenen şikayetlerin SKS Boyutlarının

dağılımı: %43.11 Hasta ve Çalışan Odaklı Hizmetler Boyutu, %26.35 Sağlık Hizmetleri Boyutu, %8.38 ile Destek Hizmetleri Boyutu

ve %7.19 Kurumsal Hizmetler Boyutu olarak tespit edilmiştir.

Şikayetlerin Sağlıkta Kalite Standartları ile bir çok boyutta ilişkili olduğu görülmüştür. Özel sağlık kurumlarında SKS farkındalığının

artmasının hasta şikayetlerini önemli düzeyde azaltacağı, hasta memnuniyetini artıracağı kanaati oluşmuştur. Şikayetler, sağlık

kurumları tarafından çözümlenirken, kök-neden analizi yapılmasının kalite iyileştirmelerine teşvik edeceği ve benzer konularda

yeni şikayetleri önleyebileceği düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Sağlıkta Kalite Sistemleri, şikayet, değerlendirme