11th International New York Academic Research Congress On Social, Humanities, Administrative, and Educational Sciences, New York, Amerika Birleşik Devletleri, 8 - 10 Ekim 2024, ss.649-667, (Tam Metin Bildiri)
Değişen toplumsal yapı ve
tüketici talepleri, pazarlama stratejilerinde de bunlara karşılık verilmesi
yoluyla değişimleri beraberinde getirmektedir. Tüketiciler, markalardan sadece
ürün veya hizmet sunmalarını değil, aynı zamanda toplumsal, çevresel ve siyasi
konularda bir duruş sergilemelerini ve toplumda farkındalık oluşturmalarını
beklemektedir. Markalar da tüketicilerin sosyal sorumluluk ve çevresel bilinç
konularında artan taleplerini karşılamak amacıyla marka aktivizmi
stratejilerini benimsemektedir.
Teknolojik ilerlemenin
hızlanmasıyla birlikte, markalar tüketicilerle daha fazla zaman geçirebilmekte,
bu yüzden onları etkilemek için duygusal nedenlere dayalı yaklaşımları daha
kolay geliştirebilmektedir. Dijital platformların iletişim aracı olarak
yaygınlaşması ve bu alanlarda geçirilen zamanın artmasıyla birlikte, insanların
bu platformlarda düşüncelerini paylaşım toplumsal hareketler geliştirmeleri
daha olanaklı hale gelmiştir. Tüketiciler, olumsuz bir şekilde algıladıkları
markalara karşı dijital platformlar aracılığıyla organize olup, boykot çağrıları
yapabilmektedir. Bu da markaların iletişim stratejilerini daha dikkatli bir
şekilde planlamalarını gerektirmiştir.
Marka aktivizminin marka
bilinirliğine katkı sağlayıp sağlamadığını, tüketicilerin markalara bakış
açısını nasıl etkilediğini ve marka aktivizmi ile marka bilinirliği arasındaki
ilişkiyi ortaya koymak bu çalışmanın öncelikli amacını oluşturmaktadır. Araştırmada,
nicel araştırma yöntemi tercih edilmiştir. 413 katılımcıya, marka aktivizmi ile
ilgili algıları ve marka bilinirliği ile ilgili görüşlerini ölçmek amacıyla bir
anket uygulanmıştır. Anket, katılımcıların demografik bilgilerini içeren bir
bölüm ile marka aktivizmi ve marka bilinirliği konularına yönelik ölçekler
içeren bölümlerden oluşmaktadır.
SPSS programı ile frekans, güvenilirlik,
faktör ve korelasyon analizleri yapılmıştır. Katılımcıların büyük bir
çoğunluğu, markaların toplumsal sorumluluk projelerine katıldıklarında ve
çevresel sorunlara duyarlı olduklarını gösterdiklerinde markaların daha bilinir
hale geldiğini düşünmektedir. Marka aktivizmi ile marka bilinirliği arasında
pozitif bir ilişki olduğunu gözlenmiştir. Markaların, marka aktivizmi
stratejilerini benimsemesi ile hem toplumsal fayda sağlama hem de marka
bilinirliğini artırma fırsatlarına sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Bunun
yanında yaş ile marka aktivizmi; eğitim durumu ile marka aktivizmi ve marka
bilinirliği arasında pozitif korelasyon olduğu tespit edilmiştir. Buradan
hareketle, yaş ilerledikçe markaların sosyal sorumluluk uygulamalarına karşı
olumlu düşüncelerin arttığı; eğitim durumu yükseldikçe aynı şekilde markaların
sosyal sorumluluk faaliyetlerine karşı olumlu bakış açısının geliştiği ve bunun
da marka bilinirliğine dönüştüğü düşüncesi ön plana çıkmaktadır.
Bu çalışma, marka aktivizminin önemini vurgulayarak, sektörel uygulamalarda sosyal sorumluluğa ve tüketici taleplerine nasıl yanıt verebileceği konusunda tüketici merkezli bir perspektif sunmaktadır. Gelecekteki çalışmalarda, marka aktivizmi ile marka sadakati, satın alma davranışları ve tüketici algısı gibi diğer faktörler arasındaki ilişkinin daha ayrıntılı bir şekilde incelenmesi hem sektörel hem akademik anlamda katkı sunabilecektir.
Changing social structure and
consumer demands bring about changes in marketing strategies by responding to
them. Consumers expect brands not only to offer products or services, but also
to take a stance on social, environmental and political issues and raise
awareness in society. Brands are also adopting brand activism strategies to
meet consumers' increasing demands for social responsibility and environmental
awareness.
With the acceleration of
technological progress, brands are able to spend more time with consumers and
therefore more easily develop emotionally driven approaches to influence them.
With the proliferation of digital platforms as communication tools and the
increase in time spent in these spaces, it has become more possible for people
to share their thoughts and develop social movements on these platforms.
Consumers can organize and call for boycotts against brands they perceive
negatively through digital platforms. This stiuation requires brands to plan
their communication strategies more carefully.
The primary purpose of this study
is to reveal whether brand activism contributes to brand awareness, how it
affects consumers' perspective on brands and the relationship between brand
activism and brand awareness. Quantitative research method was preferred in the
study. A questionnaire was administered to 413 participants in order to measure
their perceptions of brand activism and their views on brand awareness. The
questionnaire consists of a section containing demographic information of the
participants and sections containing scales on brand activism and brand
awareness.
Frequency, reliability, factor
and correlation analyses were conducted with the SPSS program. The majority of
the participants think that brands become more recognizable when they
participate in social responsibility projects and show that they are sensitive
to environmental problems. There is a positive relationship between brand activism
and brand awareness. It is concluded that brands have opportunities to both
provide social benefits and increase brand awareness by adopting brand activism
strategies. In addition, there is a positive correlation between age and brand
activism, and between education level and brand activism and brand awareness.
From this point of view, it comes to the forefront that as the age increases,
the positive opinions towards the social responsibility practices of the brands
increase; as the educational level increases, the positive perspective towards
the social responsibility activities of the brands develops and this turns into
brand awareness.
This study emphasizes the importance of brand activism and offers a consumer-centered perspective on how it can respond to social responsibility and consumer demands in sectoral practices. In future studies, a more detailed examination of the relationship between brand activism and other factors such as brand loyalty, purchase behaviors and consumer perceptions may contribute to both industry and academia.