Marka Aktivizmi Kavramıyla Sosyal Sorumluluk Uygulamalarının Marka Bilinirliğine Katkısının İncelenmesi


Tuzcuoğlu A., Yücel G.

11th International New York Academic Research Congress On Social, Humanities, Administrative, and Educational Sciences, New York, Amerika Birleşik Devletleri, 8 - 10 Ekim 2024, ss.649-667, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Doi Numarası: 10.30546/19023.978-9952-8536-1-2.7.2024
  • Basıldığı Şehir: New York
  • Basıldığı Ülke: Amerika Birleşik Devletleri
  • Sayfa Sayıları: ss.649-667
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Değişen toplumsal yapı ve tüketici talepleri, pazarlama stratejilerinde de bunlara karşılık verilmesi yoluyla değişimleri beraberinde getirmektedir. Tüketiciler, markalardan sadece ürün veya hizmet sunmalarını değil, aynı zamanda toplumsal, çevresel ve siyasi konularda bir duruş sergilemelerini ve toplumda farkındalık oluşturmalarını beklemektedir. Markalar da tüketicilerin sosyal sorumluluk ve çevresel bilinç konularında artan taleplerini karşılamak amacıyla marka aktivizmi stratejilerini benimsemektedir.

Teknolojik ilerlemenin hızlanmasıyla birlikte, markalar tüketicilerle daha fazla zaman geçirebilmekte, bu yüzden onları etkilemek için duygusal nedenlere dayalı yaklaşımları daha kolay geliştirebilmektedir. Dijital platformların iletişim aracı olarak yaygınlaşması ve bu alanlarda geçirilen zamanın artmasıyla birlikte, insanların bu platformlarda düşüncelerini paylaşım toplumsal hareketler geliştirmeleri daha olanaklı hale gelmiştir. Tüketiciler, olumsuz bir şekilde algıladıkları markalara karşı dijital platformlar aracılığıyla organize olup, boykot çağrıları yapabilmektedir. Bu da markaların iletişim stratejilerini daha dikkatli bir şekilde planlamalarını gerektirmiştir.

Marka aktivizminin marka bilinirliğine katkı sağlayıp sağlamadığını, tüketicilerin markalara bakış açısını nasıl etkilediğini ve marka aktivizmi ile marka bilinirliği arasındaki ilişkiyi ortaya koymak bu çalışmanın öncelikli amacını oluşturmaktadır. Araştırmada, nicel araştırma yöntemi tercih edilmiştir. 413 katılımcıya, marka aktivizmi ile ilgili algıları ve marka bilinirliği ile ilgili görüşlerini ölçmek amacıyla bir anket uygulanmıştır. Anket, katılımcıların demografik bilgilerini içeren bir bölüm ile marka aktivizmi ve marka bilinirliği konularına yönelik ölçekler içeren bölümlerden oluşmaktadır.

SPSS programı ile frekans, güvenilirlik, faktör ve korelasyon analizleri yapılmıştır. Katılımcıların büyük bir çoğunluğu, markaların toplumsal sorumluluk projelerine katıldıklarında ve çevresel sorunlara duyarlı olduklarını gösterdiklerinde markaların daha bilinir hale geldiğini düşünmektedir. Marka aktivizmi ile marka bilinirliği arasında pozitif bir ilişki olduğunu gözlenmiştir. Markaların, marka aktivizmi stratejilerini benimsemesi ile hem toplumsal fayda sağlama hem de marka bilinirliğini artırma fırsatlarına sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Bunun yanında yaş ile marka aktivizmi; eğitim durumu ile marka aktivizmi ve marka bilinirliği arasında pozitif korelasyon olduğu tespit edilmiştir. Buradan hareketle, yaş ilerledikçe markaların sosyal sorumluluk uygulamalarına karşı olumlu düşüncelerin arttığı; eğitim durumu yükseldikçe aynı şekilde markaların sosyal sorumluluk faaliyetlerine karşı olumlu bakış açısının geliştiği ve bunun da marka bilinirliğine dönüştüğü düşüncesi ön plana çıkmaktadır.

Bu çalışma, marka aktivizminin önemini vurgulayarak, sektörel uygulamalarda sosyal sorumluluğa ve tüketici taleplerine nasıl yanıt verebileceği konusunda tüketici merkezli bir perspektif sunmaktadır. Gelecekteki çalışmalarda, marka aktivizmi ile marka sadakati, satın alma davranışları ve tüketici algısı gibi diğer faktörler arasındaki ilişkinin daha ayrıntılı bir şekilde incelenmesi hem sektörel hem akademik anlamda katkı sunabilecektir.

Changing social structure and consumer demands bring about changes in marketing strategies by responding to them. Consumers expect brands not only to offer products or services, but also to take a stance on social, environmental and political issues and raise awareness in society. Brands are also adopting brand activism strategies to meet consumers' increasing demands for social responsibility and environmental awareness.

With the acceleration of technological progress, brands are able to spend more time with consumers and therefore more easily develop emotionally driven approaches to influence them. With the proliferation of digital platforms as communication tools and the increase in time spent in these spaces, it has become more possible for people to share their thoughts and develop social movements on these platforms. Consumers can organize and call for boycotts against brands they perceive negatively through digital platforms. This stiuation requires brands to plan their communication strategies more carefully.

The primary purpose of this study is to reveal whether brand activism contributes to brand awareness, how it affects consumers' perspective on brands and the relationship between brand activism and brand awareness. Quantitative research method was preferred in the study. A questionnaire was administered to 413 participants in order to measure their perceptions of brand activism and their views on brand awareness. The questionnaire consists of a section containing demographic information of the participants and sections containing scales on brand activism and brand awareness.

Frequency, reliability, factor and correlation analyses were conducted with the SPSS program. The majority of the participants think that brands become more recognizable when they participate in social responsibility projects and show that they are sensitive to environmental problems. There is a positive relationship between brand activism and brand awareness. It is concluded that brands have opportunities to both provide social benefits and increase brand awareness by adopting brand activism strategies. In addition, there is a positive correlation between age and brand activism, and between education level and brand activism and brand awareness. From this point of view, it comes to the forefront that as the age increases, the positive opinions towards the social responsibility practices of the brands increase; as the educational level increases, the positive perspective towards the social responsibility activities of the brands develops and this turns into brand awareness.

This study emphasizes the importance of brand activism and offers a consumer-centered perspective on how it can respond to social responsibility and consumer demands in sectoral practices. In future studies, a more detailed examination of the relationship between brand activism and other factors such as brand loyalty, purchase behaviors and consumer perceptions may contribute to both industry and academia.