Altıncı Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Okunabilirlik Açısından Değerlendirilmesi


ÇİFTÇİ Ö., ÇEÇEN M. A., MELANLIOĞLU D.

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), cilt.6, sa.22, ss.206-219, 2007 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmanın amacı, ders kitaplarında yer alan metinlerin önemli özelliklerinden biri olan okunabilirliklerini ölçmektir. Araştırmada 2006-2007 eğitim öğretim yılında ilköğretim altıncı sınıflarda okutulan ders kitaplarında bulunan şiir ve tiyatro metinleri dışındaki kırk altı düzyazının kelime ve cümle uzunlukları ile okunabilirlikleri ölçülmüştür. Bu ölçüm için Flesch’in Ateşman tarafından Türkçeye uyarlanan formülü kullanılmıştır. Metinlerin kelime ve cümle uzunlukları ile okunabilirlikleri, kitaba ve metnin bilgilendirici ya da öyküleyici olmasına göre tasnif edilmiştir. Öyküleyici metinlerin kelime ve cümle uzunluklarının bilgilendirici metinlere göre daha kısa olduğu, buna bağlı olarak okunabilirlik sayılarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
The aim of this article is to determine readability level of texts in 6th grade Turkish text books. Taking this into account, readability of forty six texts in three lesson books taught in 2006-2007 Teaching Year have calculated. To calculate these, the Flesch’s formula which Ateşman adapted for Turkish was used. Readability of these texts examined for each book and as they are narrative or expository. It has determined that readability level of narrative texts is higher than expository ones.