İmam hatip lisesi öğretmenlerinin örgütsel güven algıları


Creative Commons License

Koç A.

Türkiye din eğitimi araştırmaları , cilt.0, sa.8, ss.27-55, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 0 Sayı: 8
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Türkiye din eğitimi araştırmaları
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.27-55
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Güven insan ilişkilerinin sürdürülebilmesi için son derece önemli bir unsurdur. Okullar insan ilişkilerinin en yoğun yaşandığı örgütlerin başında gelmektedir. Örgüt içinde güven ilişkileri kurulduğu zaman çalışanların işbirlikçi süreçlere odaklanmaları ve yüksek performanslı takımların oluşturulması daha kolay olmaktadır. Yaklaşık bir asırlık bir geçmişe sahip olan İmam Hatip Liseleri birçok aşamadan geçmiştir. Eğitim süreçleri ve programları dönüşüm geçirdiği gibi öğrenci-veli-öğretmen profili de değişim içinde olmuştur. Bu araştırma İmam Hatip Lisesi öğretmenlerinin örgütsel güven düzeylerini belirlemeye yöneliktir. Araştırma, nicel araştırma yöntemine göre gerçekleştirilmiştir. Araştırma meslekî yeterlilikleri ve özlük hakları bakımından birbiriyle aynı özelliklere sahip olan fakat çalıştıkları okul türü proje kapsamında olan ve olmayan şeklinde ayrı olan öğretmenlerle yapılmıştır. Araştırma 2019 yılında İstanbul’daki 22 İmam Hatip Lisesi’nde çalışan 582 öğretmenle yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre genel olarak İmam Hatip Lisesi öğretmenlerinin yüksek düzeyde bir örgütsel güvene sahip oldukları ve proje İmam Hatip Lisesi öğretmenlerinin proje kapsamında olmayan İmam Hatip Lisesi öğretmenlerinden daha yüksek düzeyde bir örgütsel güven hissi yaşadıkları görülmüştür. Müdürün kendi ekibini kurma yetkisinin ve müdürün liderlik özelliklerinin proje okullarının daha fazla örgütsel güvene sahip olmasına sebep olduğu söylenebilir. Ayrıca mevcut okuldaki çalışma süresi arttıkça örgütsel güvenin azaldığı dikkate alınarak rotasyon uygulamasının yerinde olduğu söylenebilir.

Trust is an extremely important element in maintaining human relationships. Schools are one of the organizations with the most intense human relations. When trust relationships are established within the organization, it is easier for employees to focus on collaborative processes and to form high-performance teams. Imam Hatip High Schools, which have a history of nearly a century, have gone through many stages. Educational processes and programs have undergone transformation and the student-parent-teacher profile has changed over time. This study aimed to determine organizational trust levels of Imam Hatip High School teachers. The research was conducted according to the quantitative research method. Our research was conducted with teachers who had the same vocational competence and personal rights but who worked in different schools: project or non-project. The research was conducted in 2019 with 582 teachers working in 22 Imam Hatip High School in Istanbul. According to the results of the research, it is revealed generally that the teachers of Imam Hatip High School have a high level of organizational trust. In addition, it was observed that the teachers of the Project Imam Hatip High School experienced a higher level of organizational trust than the the teachers of the non- Project Imam Hatip High School. It can be said that the authority of the principal to establish his / her team and the leadership characteristics of the principal cause these schools to have more organizational trust. In addition, it can be said that rotation practice is appropriate considering that organizational trust decreases as the duration of work in the current school increases.