5. Ulusal Rorschach ve Projektif Testler Kongresi, İstanbul, Türkiye, 24 - 26 Eylül 2021, ss.75-76
Zeka ve zekanın niceliğine gönderme yapan kavramsallaştırmalar doğrudan psikanalitik çalışmaların nesnesi değildir. Araştırmalarda üstün zekalılık,
akranlarına göre entelektüel alanda ileri olma ve vaktinden önce bir gelişmişlik; duygusal alanda ise yeterince gelişmemişlik olarak tariflenip aslında bir
uyumsuzluk tablosu olarak ele alınmaktadır. Psikanalitik literatür zekayı bir
potansiyel olarak ele alır ve vaktinden önce gelişmiş olma durumunu dürtü
dinamikleri, savunmasal bir ruhsal örgütlenme ve özdeşim yatırımları açısından
değerlendirir.
Bir inşa ve yeniden değerlendirme süreci olarak ergenlikte ödipal arzular
karşısında savunmasal ruhsal örgütlenmeler gerçekleşir. Dürtüleri, ödipal
senaryoyu ve cinselleşen bedeni kontrol etme amaçlı olan savunmasal örgütlenmeler bazen katı bir görünüm alabilir. Üstün entelektüel potansiyeli olan
ergenlerde mükemmeliyetçi tutum görüldüğünden literatürde sıklıkla bahsedilmektedir. Başarısızlıkla nadiren sınanma, en iyisini hedefleme ve bu yönde
performans gösterme zorunluluğu olarak özetlenebilecek mükemmeliyetçi
tutumun üstün entelektüel potansiyelli ergende mazoşistik örgütlenme kapsamında görülebileceği düşünülmektedir.
Çalışma kapsamında, geçmişte üstün zeka tanısı almış ve mükemmeliyetçi
tutum gösteren ergen ve aile üyeleriyle yarı yapılandırılmış bir ön görüşme yapılmıştır. Bu görüşme sonrasında ergenlere Rorschach Testi ve Tematik Algı
Testi uygulanmış ve testler psikanalitik kurama göre yorumlanmıştır. Çalışmada
erken dönem nesne ilişkilerindeki sorunsalların üstün entelektüel gelişimle ilişkisi gözlemlenmiştir. Bunun yanı sıra, mükemmeliyetçi tutum görünümündeki
mazoşistik yatırımın ergenliğin ruhsal çatışmaları karşısında üstünlük potansiyelinin sonucu oluşan bir savunmasal örgütlenme olduğu bulgulanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Üstün Entelektüel Potansiyel, Üstün Zeka,
Mükemmeliyetçilik, Ergenlik, Ahlaki Mazoşizm, Projektif Yöntemler
Keywords: High Intellectual Potential, Perfectionism, Adolescence, Moral
Masochism, Projective Techniques