Filmlerde Türkiye'den Almanya'ya İşgücü Göçü: Son Bölüm


Kaya T.

Loji Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.1, sa.1, ss.101-121, 2018 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 1 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: Loji Sosyal Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.101-121
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnsanlar doğdukları, kültürel kodlarıyla kimliklerini inşa ettikleri ülkelerinden ayrılarak

farklı tarihsel deneyimlerin farklı kimlikler yarattığı kültürel ortamlara göç

etmeye devam etmektedirler. Söz konusu nüfus hareketliliği yeni olmasa da içinde

bulunduğumuz çağda yaşanan gelişmeler göç olgusuna daha farklı bir anlam ve

içerik kazandırmıştır. Günümüzde deneyimlenen göç hareketinin “gelişmiş” toplumlara

doğru, refah arayışının tetiklediği bir eylem olarak ortaya çıktığı çeşitli kereler

gündeme getirilmiştir. Bununla birlikte, nihayetinde yaşanan, çözüm arayışıdır ve

bu çözüm arayışının toplumların yapısal ve kültürel dönüşümü üzerindeki potansiyeli

politikacıların gündeminde yer aldığı kadar sinemanın da kayıtsız kalamadığı

bir gerçekliktir. Bir kültürel üretim aracı olarak sinemanın kamuoyu oluşturma

kapasitesi ve kabiliyeti diğer kitle iletişim araçlarıyla kıyaslanamayacak derecede

güçlüdür. Filmlerde öne çıkan göçmen temsilleri bu bağlamda işlevseldir. 1960’lı

yıllardan itibaren çalışma amaçlı Almanya’ya giden Türk göçmenlerin beyaz perdede

yansıtılışları sinemanın toplumsal hafızanın yeniden inşa edilişindeki gücüne

dair çarpıcı örnekler sunar. Bu çalışmada, daha konforlu bir hayatın peşinde çıkılan

bu yolculuğun şimdilerde almış olduğu form, Almanya’ya göç olgusunu konu alan

filmler örneğinde ele alınacaktır.

People continue to leave their countries where they were born and where they constructed

their identities through cultural codes and they immigrate into cultural environments

where different historical experiences create different identities. Even

though the said movement of population is nothing new, the development we experience

in this age introduces a different sense and content to the concept of immigration.

It has been stated several times that the movement of immigration which is

experienced today appeared as a movement towards “developed” societies, which triggered the search for welfare. Besides, after all, what is experienced is a search

for solution and the potential of this search of solution on the structural and cultural

transformation of societies is on the agenda of politicians as it is a fact from which

the cinema cannot isolate itself. Cinema, as a tool of cultural production, is much

more powerful than other mass media in terms of its capacity and capability for

molding public opinion. The representation of immigrants in films are functional in

this context. The representation of Turkish immigrants who travelled to Germany to

work since 1960’s in movies provides striking examples about cinema’s power of

reconstruction of social memory. In this study, the current form of this journey which

is made in search of a better life, will be analyzed based on the films that deal with

immigration to Germany.