Loji Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.1, sa.1, ss.101-121, 2018 (Hakemli Dergi)
İnsanlar doğdukları, kültürel kodlarıyla kimliklerini inşa ettikleri ülkelerinden ayrılarak
farklı tarihsel deneyimlerin farklı kimlikler yarattığı kültürel ortamlara göç
etmeye devam etmektedirler. Söz konusu nüfus hareketliliği yeni olmasa da içinde
bulunduğumuz çağda yaşanan gelişmeler göç olgusuna daha farklı bir anlam ve
içerik kazandırmıştır. Günümüzde deneyimlenen göç hareketinin “gelişmiş” toplumlara
doğru, refah arayışının tetiklediği bir eylem olarak ortaya çıktığı çeşitli kereler
gündeme getirilmiştir. Bununla birlikte, nihayetinde yaşanan, çözüm arayışıdır ve
bu çözüm arayışının toplumların yapısal ve kültürel dönüşümü üzerindeki potansiyeli
politikacıların gündeminde yer aldığı kadar sinemanın da kayıtsız kalamadığı
bir gerçekliktir. Bir kültürel üretim aracı olarak sinemanın kamuoyu oluşturma
kapasitesi ve kabiliyeti diğer kitle iletişim araçlarıyla kıyaslanamayacak derecede
güçlüdür. Filmlerde öne çıkan göçmen temsilleri bu bağlamda işlevseldir. 1960’lı
yıllardan itibaren çalışma amaçlı Almanya’ya giden Türk göçmenlerin beyaz perdede
yansıtılışları sinemanın toplumsal hafızanın yeniden inşa edilişindeki gücüne
dair çarpıcı örnekler sunar. Bu çalışmada, daha konforlu bir hayatın peşinde çıkılan
bu yolculuğun şimdilerde almış olduğu form, Almanya’ya göç olgusunu konu alan
filmler örneğinde ele alınacaktır.
People continue to leave their countries where they were born and where they constructed
their identities through cultural codes and they immigrate into cultural environments
where different historical experiences create different identities. Even
though the said movement of population is nothing new, the development we experience
in this age introduces a different sense and content to the concept of immigration.
It has been stated several times that the movement of immigration which is
experienced today appeared as a movement towards “developed” societies, which triggered the search for welfare. Besides, after all, what is experienced is a search
for solution and the potential of this search of solution on the structural and cultural
transformation of societies is on the agenda of politicians as it is a fact from which
the cinema cannot isolate itself. Cinema, as a tool of cultural production, is much
more powerful than other mass media in terms of its capacity and capability for
molding public opinion. The representation of immigrants in films are functional in
this context. The representation of Turkish immigrants who travelled to Germany to
work since 1960’s in movies provides striking examples about cinema’s power of
reconstruction of social memory. In this study, the current form of this journey which
is made in search of a better life, will be analyzed based on the films that deal with
immigration to Germany.