14th INTERNATIONAL CONFERENCE ON CULTURE, CIVILIZATION AND SOCIAL SCIENCES, Buenos Aires, Arjantin, 16 - 18 Mart 2023, ss.37-58
İçinde bulunduğumuz çağın en önemli özelliklerinden birisi, iletişim teknolojilerinde meydana gelen
gelişmelerin, üretimi ve tüketimi gerçekleştiren tarafların rollerinde dönüşümler yaratmasıdır. Yeni
ilişki biçimlerinin ortaya çıktığı bu süreçte; sektörler, meslekler ve gelir modelleri de hem çeşitlenmiş
hem de yeni özellikler kazanmıştır. Web 2.0 ile ortaya çıkan sosyal medya, tüm bu dönüşümlerin
oldukça merkezi bir konumunda yer almaktadır. Sosyal medyanın etki ettiği en önemli alanlardan
birisi ise reklamcılıktır. Reklamın içeriğinden teknik özelliğine, platformundan etik ilkelerine kadar
pek çok unsurunu etkileyen sosyal medya, bu platformlarda paylaşımlar yapan influencerler
aracılığıyla gerçekleştirilen yeni bir reklamcılık türünü de yaratmıştır. Bu çalışma, Instagram
influencerleri tarafından yapılan reklamcılığın yapısını anlamaya çalışmaktadır. Araştırmanın
örnekleminde yer alan influencerlerin bir ay süresince yaptıkları reklam içerikli paylaşımlar, içerik
analizine tabi tutularak incelenmekte ve Instagram influencerliğinin reklamcılık boyutu, elde edilen
bulgular ışığında irdelenmektedir.
Anahtar Kelimeler: Sosyal Medya Reklamcılığı, Instagram Reklamcılığı, İnfluencer Reklamcılığı,
Influencer Reklamcılığı, Sosyal Medya ve Reklamcılık
One of the most important features of the age we live in is that the developments in communication
technologies have created transformations in the roles of the parties that carry out production and
consumption. In this process where new forms of relationship emerged; sectors, occupations and
income models have also diversified and gained new features. Social media, which emerged with Web
2.0, is at a very central position in all these transformations. One of the most important areas affected
by social media is advertising. Social media has affected many elements of advertisements, from
content to technical features, from platform to ethical principles. A new type of advertising has
emerged through the phenomena that share on social media platforms. This study tries to understand
the structure of advertising by Instagram influencers. Posts with advertising content made by the
phenomena in the sample of the research for a month were examined by subjecting them to content
analysis. As a result of the research, it was seen that Instagram phenomena included an advertisement
in one of every five posts on average. It has been determined that the most advertised product types
are household goods, food, personal care and clothing products.
Keywords: Social Media Advertising, Instagram Advertising, Influencer Advertising, Influencer
Marketing