Toplumsal Hafızanın Oluşumunda Görsel Kaynakların Değeri ve Kullanımı: Yüzyıl Dönemecinde Girit'in Görsel Temsilleri


Suda E. Z.

Türk Sosyal Bilimler Derneği 18.Ulusal Sosyal Bilimler Kongresi, Ankara, Türkiye, 24 - 26 Eylül 2025, ss.24-25, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.24-25
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada 19. yüzyılın son çeyreğinde yaşanan radikal değişimler arka planında Girit’e ilişkin toplumsal hafızanın çatışan çıkarlar ve milliyetçilikler bağlamında farklı düşünce ve bakış açıları açısından görselleştirilme örneklerini incelemeyi hedefliyoruz. Bu geçiş döneminde yaşanan gelişmeler hem Osmanlı/Türk ve hem de Yunan milliyetçiliği ve toplumsal hafızası açısından önemli izler bırakmıştır. Bu dönem her iki taraf açısından da travmalar içeren ve milliyetçi etkileri olan, milliyetçi bir formasyonla şekillenen ve yeniden üretilen anlatılar ve onlara referanslarla canlı tutulmuş toplumsal hafızalara sahiptir.

Yöntemsel olarak toplumsal hafızanın oluşumunda görsel malzemelerin değeri ve kullanımını örnekler üzerinden tartışacak, tarih ve sosyal araştırmalar alanında son on yıllarda değeri kabul edilen ve kullanım alanları araştırılan görsel malzemeler ve özellikle de fotoğraflar üzerinde duracağız.

Toplumsal hafıza araştırmalarında yöntemsel olarak görsel göstergebilim ile tarihsel bağlamsallaştırmayı birleştirmeyi, estetik seçimlerinden siyasi çıkarımlarına kadar görsel malzemelerde gömülü olan katmanlı anlamları çözmek için çok odaklı bir yaklaşım benimsiyoruz. Bu çerçevede bir yandan görsel malzemelerin yaratıcıları ve kullanım alanları, estetik tercihleri ve siyasal anlamları incelenecek. Görsel malzemelere ek olarak bir yandan da resmi tarih yazımı dışında kalan ama onlarla karşılıklı olarak etkileşim içinde bulunan anılar, günlükler, yaşam öyküsü anlatıları gibi malzemelerin toplumsal hafızayı yansıtmak ve şekillendirmek açısından işlevleri tartışılacaktır. Fotoğraf ve diğer görsel malzemelerin dönemin siyasal, kültürel ve ideolojik koşulları ile ilişkisi ve bu geçiş döneminde Girit’te güç ilişkileri ve kimlik oluşturma dinamikleri açısından değerlendirilmesini ve içerik analizini yapmayı istiyoruz.

Toplumsal hafıza oluşumunda temel olarak büyük güçlerin çatışma alanı içinde bulunan Doğu Akdeniz coğrafyasında yönetici sınıflar ve seçkinlerin ve giderek ulus devletlerin şekillendirdiği milliyetçi çerçevenin oluşturduğu ve çatışma odaklı “yukarıdan hafıza” etkili olmuş, bu çerçeve çoğaltılarak daha sonraki çatışma momentlerinde yeniden ve yeniden üretilmiştir. Osmanlı/Türk geleneğinde Balkanlar ve diğer coğrafyalarda yaşanan toprak kayıpları ve sonrasında yaşanan nüfus mübadelesi toplumsal hafızanın temel eksenini oluşturmuştur. Aynı tarihsel bağlam ve kayıplar Yunan milliyetçiliğini güçlendiren temaları öne çıkarmıştır. Girit bağlamında “Girit’in kaybı” ve diğer tarafta “Girit’in Yunanistan’la birleşmesi” temaları daha sonraki toplumsal hafızanın temel eksenini oluşturmaktadır. Diğer yandan çoğu kez görünmez ve değeri bilinmez olsa da aşağıdan hafıza’nın örneklerini oluşturan göç eden, yoksulluk çeken, mağdur olan kişilerin, aile ve küçük grupların anlatıları mevcuttur.

Fotoğraf ve bu bağlamda üretilen gravürler, resimler, heykeller, illüstrasyonlar, karikatürler ve filmler gibi her türlü görsel malzeme tarihçiler ve sosyal bilimciler için eleştirel değerlendirme ve metodolojiler için değerli bir malzeme oluşturmaktadır.

Bu çalışmada Girit fotoğrafçılığı açısından yukarıdan hafızanın oluşumu, sembolizmi ve yaygınlaşması, örnek fotoğrafçılar ve çalışmaları açsından incelenecektir. Söz etmek istediğimiz örnek ara dönemde Girit’e Yüksek Komiser olarak atanan Prens Yorgos’un Pericles Diamantopoulos tarafından hazırlanan fotoğraf albümü olacaktır. Bu albüm yukarıda sayılan özellikler açısından incelenecek, ayrıca hanedanlar ve üst sınıfların soylu aile albümleri bağlamında karşılaştırmalı olarak ele alınacaktır.