Güneydoğu Avrupa Araştırmaları Dergisi, vol.2, no.30, pp.1-22, 2016 (Peer-Reviewed Journal)
Ahmad b. Qāsim al-Hajarī, who was born in
al-Andalus at the second half of the 16th century, immigrated to
North Africa after spending his early life in al-Andalus and came into service
of the Sa‘di’s sultan in Marrakech as court interpreter. After he arrived to
Marrakech, a group of Andalusian Muslims, whose properties were seized by
French sailors, informed to the Sultan of Sa‘di regarding this event and a committee
under Hajarī, were taken into service in order to recovery and give back to their
properties, were sent to the French king. During this voyage, Hajarī met with
Christian and Jewish religious men; after that, Hajarī wrote his memories in the
travel book that was called Rihla
al-shihāb ilā liqā al-ahbāb because this kind of book was demanded. Nāsir al-dīn alā al-qawm al-qāfirīn,
which was written in Egypt as the brief of Rihla
al-shihāb is his travel book, we do not have any information about it. At
this regard, this article aims to investigate Hajarī’s travel book at the
center of his theological discussions with Christian and Jewish religious men
in France and Holland.
XVI. yüzyılın ikinci
yarısında Endülüs’te doğan Ahmed b. Kâsım el-Hacerî, gençlik yıllarını
Endülüs’te geçirdikten sonra Kuzey Afrika’ya göç etmiş ve Merakeş’te Sa‘dî
sultanının özel mütercimi olarak saray hizmetine girmiştir. Merakeş’e
gidişinden bir süre sonra, malları Fransız gemiciler tarafından gasp edilen bir
grup Endülüslü Müslümanın bu olayı Sa‘dî sultanına arz etmesi üzerine, gasp
edilen malların kurtarılarak sahiplerine iade edilmesi amacıyla Hacerî’nin
riyasetinde bir heyet Fransız kralına gönderilmiştir. Bu yolculuk esnasında Hıristiyan
ve Yahudi din adamlarıyla da görüşen Hacerî, kendisinden söz konusu seyahatleri
esnasında görüp karşılaştıklarını yazması talep edilince, Rıhletü’ş-şihâb ilâ likâi’l-ahbâb adıyla bir eser telif etmiştir.
Bugün Hacerî’nin seyahatnamesi niteliğinde elimizde bulunan Nâsırüddîn ale’l-kavmi’l-kâfirîn adlı
eser, günümüze ulaşıp ulaşmadığı bilinmeyen Rıhletü’ş-şihâb’ın
müellif tarafından Mısır’da kaleme alınan muhtasarıdır. Bu çalışma, Hacerî’nin
seyahatnamesini Fransa ve Hollanda’da diğer din mensuplarıyla yaptığı teolojik
tartışmalar merkezinde incelemeyi amaçlamaktadır.