Atıf İçin Kopyala
Özkaya A. E., Karadoğan Doruk S.
Communication in the Millenium, Eskişehir, Türkiye, 6 - 08 Kasım 2024, ss.64
-
Yayın Türü:
Bildiri / Özet Bildiri
-
Basıldığı Şehir:
Eskişehir
-
Basıldığı Ülke:
Türkiye
-
Sayfa Sayıları:
ss.64
-
İstanbul Üniversitesi Adresli:
Evet
Özet
Özet:Sosyal inovasyonlar, toplumsalsorunlara yenilikçi çözümler sunarak, esnek, katılımcı, kapsayıcı ve çokyönlü yapılarıyla toplumsal sorunların çözümünde önemli bir yere sahiptir. Ancak, sosyal inovasyonlarınsürdürülebilirliği, yalnızca yenilikçi fikirlerin ortaya konmasıyla değil, bu fikirlerin kalıcı bir şekilde hayatageçirilmesiyle sağlanabilir ve bu da en az fikirlerin kendisi kadar kritik bir unsurdur. Türkiye'nin kendine özgüsosyal yapısında, kırsal bölgelerde faaliyet gösteren kırsal kadın kooperatifleri, mikro düzeyde sosyal inovasyonaktörleri olarak dikkat çekmektedir. Kırsal kadın kooperatifleri, kırsalda yaşayan kadınların toplumsal statülerininyükseltilmesine, ekonomik bağımsızlıklarını kazanmalarına ve emeklerini görünür kılmalarına destek olmaktadır.Ayrıca, kadın-erkekeşitsizliğinin azaltılmasına, yerel ekonominin güçlendirilmesine, yerel ürünlere katma değerkazandırılmasına ve kültürel mirasın korunarak kırsal alanlarda kadınlar için alternatif sosyalleşme olanaklarısunulmasına katkı sağlamaktadır. Bununla birlikte,kırsal kadın kooperatiflerinin en büyük sorunlarından biriörgütsel sürdürülebilirliktir. Bu çalışmanın amacı, kırsal kadın kooperatiflerinin örgütsel sürdürülebilirliğindesosyal medyanın oynadığı rolü ortaya koymaktır. Çalışmanın teorik bölümünde, sosyalinovasyonun kavramsalçerçevesi detaylı bir şekilde ele alınmıştır. Sosyal inovasyonun inovasyon alanındaki yeri ile teknik ve ekonomikinovasyondan farkları tartışılmıştır. Ardından, kırsal kadın kooperatiflerinin birer sosyal inovasyon aktörü olarakTürkiye’deki sosyal inovasyon alanındaki önemi ve rolleri vurgulanmıştır. Son olarak, kırsal kadınkooperatiflerinde sosyal medya kullanımının bu kooperatiflerin örgütsel sürdürülebilirliğindeki yerideğerlendirilmiş ve sosyal medya ile örgütsel sürdürülebilirlik arasındaki ilişki kurulmuştur. Çalışmanınaraştırma bölümünde ise, kırsal kadın kooperatiflerinin sürdürülebilirliğinde sosyal medya kullanımının rolüincelenmiştir. Araştırma kapsamında, Çanakkale Ayvacık Bektaş Köyü ve Adıyaman Besni Atmalı Köyü’ndebulunan iki kırsal kadın kooperatifine üye toplam 20 kadınla yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmelergerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Bulgular,kırsal kadın kooperatiflerinin sosyal medyayı pazarlama, satış, ağ oluşturma, ilişki geliştirme, öğrenme, kapasitegeliştirme, iç iletişim, organizasyon, ürün geliştirme, piyasa takibi ve rekabet analizi gibi alanlarda etkin bir şekildekullandığını göstermektedir. Çalışmada, sosyal medyakullanımının kırsal kadın kooperatiflerinin örgütselsürdürülebilirliğinde önemli bir rol oynadığı ve bu kooperatiflerin sosyal inovasyon aktörleri olaraksürdürülebilirliklerini desteklediği sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler:Sosyal inovasyon, kadın kooperatifleri, sosyal medya, örgütsel sürdürülebilirlik, kırsal