Sağlık Haberlerinin Çocuklar Üzerindeki Etkisi Bağlamında Medya Okuryazarlığı ve Bilgi Kirliliği Önemi Covid-19 Örneği


Creative Commons License

Pembecioğlu E. N., Gündüz U., Akın A.

Tıp Bilişimi, Nilgün BOZBUĞA,Sevinç GÜLSEÇEN, Editör, Istanbul University Press, İstanbul, ss.1095-1147, 2021

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2021
  • Yayınevi: Istanbul University Press
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.1095-1147
  • Editörler: Nilgün BOZBUĞA,Sevinç GÜLSEÇEN, Editör
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Medyada bilgi kirliliği, daha çok çocukları etkileyen bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Bilgi kirliliği

geleneksel medya ya da yeni medya ayırımı yapmaksızın dünyanın her yanında gitgide büyüyen büyük bir tehlikeye

dönüşmüştür. Ancak genç kuşağın daha çok yeni medya ve sosyal medya ağırlıklı iletişimi yeğlemesi, bu kavramın

çocuklarla ve gençlerle daha çok ilintilendirilmesine neden olmaktadır. Çocukları bilgi kirliliğinden koruyabilecek

kanun ve yaptırımlar henüz işlerlik kazanmadığı için, çocukların, anne babaların, eğitimcilerin ve çocukla ilgilenen

yaşlı kuşağın da medya okuryazarlığı bilgi ve becerilerini güncellemeleri gerekmektedir. Bu çalışma, çocukluk

çağındaki korku kavramı üzerindeki medya etkisine, özellikle de hızlı bilgi akışına ve bilgi kirliliğinin sonuçlarına

çocuklar kapsamında odaklanmayı amaçlamaktadır. Araştırma, Mart-Nisan 2020 boyunca Covid-19 izolasyon

süreci boyunca asılsız haberlerin ve bilgi kirliliğinin dünya çapındaki 9-13 yaşları arasındaki çocuklara etkisinin

saptanmasını amaçlanmıştır. The International Central Institute for Youth and Educational Television at the

Bavarian Broadcasting Cooperation, ile Prix Jeunesse Foundation uluslararası araştırmacılarla işbirliği içinde

42 ülkede 9-13 yaş arası n = 4.322 çocukla bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarının tamamı bu azalçalışmanın

kapsamı dışında olduğundan, çalışma çerçevesinde Türkiye sonuçlarının bir kısmına odaklanılmıştır.

Araştırma sonuçları, bu tür olağanüstü yayıncılık durumlarında çocuklarda korkunun artan ve çoğalmış etkisini,

medya okuryazarlığı bağlamında asılsız haberlerle bilgi kirliliğini ayırtedebilmenin önemini ortaya koymaktadır.

Araştırma verileri, çocukların haberlerden ve bilgi kirliliği içeren haberlerden nasıl etkilendiğine ilişkin ipuçları

sunmakta, çalışma, Covid-19 hakkında doğru bilgileri alamadıklarında çocukların korku ve endişe düzeylerinin

arttığını ortaya koymaktadır.

Infollution–Information pollution caused by the media emerges as a concept mostly affecting children. It has

further emerged as a great danger, increasing all over the world, regardless of traditional media or new media. However,

the fact that the young generation’s preference for communication, specifically based on new media and social media,

might cause infollution to become a concept more associated with children and young people. Although having

not enough force, the laws and sanctions fail to predict the danger and protect children from infollution. Children,

parents, educators, and the caretaker older generation members also need to update their skills and knowledge of

media literacy. This study aims to focus on the media impact regarding the concept of fear in childhood, especially

throughout the rapid flow of information in case of emergencies and the consequences of infollution in the context of

children. The research aimed to determine the impact of the fake news and infollution on children aged 9–13 years

throughout the coronavirus disease 2019 (COVID-19) isolation process during March-April 2020. This study relies

upon the data provided by the research of The International Central Institute for Youth and Educational Television

at the Bavarian Broadcasting Cooperation, in collaboration with international researchers from the Prix Jeunesse

Foundation, conducting a study with 4,322 children aged 9–13 years in 42 countries (Götz et al. 2020). As the whole

case study is beyond the scope of this study, this research focuses on only the Turkish data in the framework of this

study. The results prevail the importance of differentiating the news, fake news, and infollution regarding the increase

of fear among children. Research and data provide clues about how children are affected by news, fake news, and

infollution, specifically in times of broadcasting under extraordinary circumstances. The study also reveals that the

level of children’’s fear and anxiety increases when they do not get the right information about COVID-19.