TEKKE MÛSIKÎSI GÜFTELERINDE ÂYET, HADIS IKTIBASLARI VE ENSTRÜMAN ESLIGINDE SESLENDIRILMESI


Demirci M.

Geçmisten Günümüze Uluslararası Dinî Musiki Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Şüayip Özdemir Ayşegül Gün, Editör, Amasya Üniversitesi , Amasya, ss.583-590, 2017

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2017
  • Yayınevi: Amasya Üniversitesi
  • Basıldığı Şehir: Amasya
  • Sayfa Sayıları: ss.583-590
  • Editörler: Şüayip Özdemir Ayşegül Gün, Editör
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türk Din Mûsikîsi’nin iki temel başlıklarından birisi “Câmî Mûsikîsi” diğeri ise “Tekke Mûsikîsi”dir. Bu iki

başlık birbirinden farklı formların yanı sıra ortak bazı formları da ihtiva etmektedir. Câmî mûsikîsinde,

camide yapılan ibadetlerle alakalı sesli icralar merkeze alındığı için enstrüman kullanılmaz ve namazla

ilgili bölümler doğaçlama olup, bestelenmeksizin zâhidâne bir üslup içerisinde icrâ edilir. İlâhî neşve ve

ritim duygusunun hâkim olduğu Tekke mûsikîsinde ise; bestelenmiş formlar çoğunlukla, Ney, Rebab,

Keman, Kudüm, Mazhar, Bendir, Halile, Def ve benzeri enstrümanlar eşliğinde seslendirilmektedir.

Gerek Câmî ve gerekse Tekke mûsikîsi formları din-mûsikî ilişkisi açısından her zaman tartışmalara

konu olmuştur. Câmî Mûsikîsi formları içerisinde önemli bir yere sahip olan “Kıraat” bunların başında

gelmektedir. Bu durum Tekke Mûsikîsi formları için de geçerliliğini korumaktadır. Dînî içeriğe sahip

metinlerin besteli olarak enstrüman eşliğinde müzikal bir tavırla seslendirilmesi tartışmaların odak

noktasını oluşturmaktadır. Kur’ân-ı Kerîm âyetlerinin bestelenmesi ve enstrüman eşliğinde

seslendirilmesi konusu İslâm geleneğinde, en başından beri onaylanmayan ve uygulama bakımından

da karşılığı olmayan bir durumdur. Bu bakımdan, tartışmaya konu olan dînî muhtevâya sahip metinleri

iki ayrı açıdan ele almakta yarar vardır. Evvela, dîni metinlerin (Kurân Âyetleri) bestelenerek

enstrümanlar eşliğinde sesli olarak icrâ edilmesi. İkinci olarak dînî metinlerden mülhem yazılmış olan

edebî metinlerin enstrümanlar eşliğinde seslendirilmesi. İkinci kısımda yer alan edebî metinleri de

kendi içerisinde ikiye ayırmak metodolojik bakımdan isabetli olacaktır. Bunlardan birincisi, İlâhî

duyguları ve dînî terminolojiyi ihtivâ eden edebî metinlerin enstrümanlar eşliğinde sesli icrâsı. İkincisi

ise doğrudan dînî metinlerden (Kur’ân Âyetleri) yapılan iktibasların yer aldığı edebî metinlerin

bestelenmiş olarak müzikal icrasıdır.

Anahtar Kelimeler: Tekke mûsikisi, enstrüman, dini mûsıki, manzume.