TÜRK DENETİMLİ SERBESTLİK SİSTEMİ 20. YIL ULUSLARARASI KONGRESİ, Antalya, Türkiye, 1 - 03 Aralık 2025, (Yayınlanmadı)
Çocuk suçluluğu, yalnızca ceza hukukuna, dolayısıyla cezalandırmaya ve bunun infazına indirgenemeyecek kadar çok boyutlu bir alan olup, temelinde eğitim, rehabilitasyon ve topluma yeniden kazandırma hedeflerini barındırmaktadır. Bu bağlamda, “Eğitim mi, infaz mı?” sorusu, suça sürüklenen çocuklar bakımından ceza hukukunun yönünü belirleyen en temel tartışmalardan biridir. Alman hukukunda Jugendgerichtsgesetz (JGG), genç suçlulara ilişkin ceza politikalarının merkezine eğitsel önlemleri yerleştirmekte ve infazdan ziyade bireyin toplumsal bütünleşmesini sağlamayı amaçlamaktadır. JGG, gençlik ceza adaletini tamamen ayrı bir sistem olarak kurgulamış ve denetimli serbestlik, gözetim altında rehabilitasyon, sosyal sorumluluk projeleri ve çeşitli yükümlülükler gibi alternatifleri ön plana almaktadır. Bu yaklaşım, genç suçluların toplumsal ve kişisel gelişimini destekleyerek, tekrar suç işleme riskini minimize etmeyi hedefler.
Türkiye’de ise çocuk suçluluğu, son yıllarda önemli bir toplumsal sorun olarak ön plana çıkmıştır. Sosyo-ekonomik eşitsizlikler, aile içi şiddet, göç, eğitim hayatından kopuş ve özellikle büyük şehirlerde artan organize suç faaliyetlerinin çocukları hedef alması, suç işleyen çocuk sayısının artmasına yol açmaktadır. Veriler, çocukların işlediği suç türlerinde çeşitlenme ve ciddi suçlara yönelimde artış olduğunu göstermektedir. Çocuk Koruma Kanunu (ÇKK) çocukların korunmasını amaçlasa da, ceza sorumluluğu ve yaptırımlar Türk Ceza Kanunu (TCK) içinde düzenlendiği için, Türkiye’de Almanya’da olduğu gibi tam anlamda bağımsız bir çocuk ceza hukuku sistemi bulunmamaktadır. Şunu söylemek çok da yanlış olmayacaktır ki, uygulamada Almanya daha rehabilitasyon odaklı, Türkiye ise daha ceza odaklı bir yaklaşım sergilemektedir. Çocuk suçluluğunun önlenmesi ve kontrolü, ceza miktarının artırılmasıyla tek başına sağlanamaz; bunun yerine gençlerin eğitsel, psikolojik ve toplumsal desteklerle güçlendirilmesi, denetimli serbestlik gibi rehabilite edici mekanizmaların etkin şekilde uygulanması gerekmektedir.
Bu çalışmada, öncelikle Alman JGG hakkında genel bir bilgi verdikten sonra kanun kapsamında denetimli serbestlik ve infaz sisteminin “genç suçlular” üzerindeki etkileri incelenecek ve Türk hukukundaki mevcut uygulamalarla karşılaştırmalı bir analiz yapılacaktır. Çalışmada ayrıca, Türkiye’de çocuk adalet sistemi mevzuatının gözden geçirilmesi ve uygulamadaki etkinliğin artırılması konusuna da dikkat çekilecek; bu bağlamda, karşılaştırmalı hukuk, özellikle Alman sistemi değerlendirilecektir. Böylelikle, çocuk suçluluğu alanında hem bireysel hem de toplumsal faydaya odaklanan, güncel sorunlara yanıt verebilen ve uygulamada etkili bir ceza ve infaz politikası modeli ortaya konulacaktır.
Juvenile delinquency is a multifaceted issue that cannot be reduced solely to criminal law, punishment, or its enforcement; at its core, it encompasses education, rehabilitation, and reintegration into society. In this context, the question “Education or Punishment?” represents one of the most fundamental debates shaping the direction of criminal justice for children involved in crime. Under German law, the Jugendgerichtsgesetz (JGG) places educational measures at the center of juvenile justice policies, aiming to promote social integration rather than mere enforcement of punishment. The JGG establishes a completely separate juvenile justice system and emphasizes alternatives such as probation, supervised rehabilitation, social responsibility projects, and various obligations. This approach seeks to support the social and personal development of young offenders while minimizing the risk of recidivism.
In Turkey, juvenile delinquency has emerged as a significant social issue in recent years. Socioeconomic inequalities, domestic violence, migration, school dropout, and the targeting of children by organized crime—particularly in large cities—have contributed to an increase in the number of young offenders. Data indicate diversification in the types of crimes committed by children and a rising tendency toward more serious offenses. Although the Child Protection Law (ÇKK) aims to protect children, criminal responsibility and sanctions are regulated within the Turkish Penal Code (TCK). As a result, Turkey does not have a fully independent juvenile justice system comparable to that of Germany. It would not be inaccurate to say that, in practice, Germany adopts a more rehabilitation-focused approach, while Turkey tends toward a punishment-centered system. Preventing and controlling juvenile delinquency cannot be achieved solely by increasing penalties; instead, it requires strengthening young people through educational, psychological, and social support and effectively implementing rehabilitative mechanisms such as probation.
This study will first provide a general overview of the German JGG and then examine the effects of probation and the enforcement system on “juvenile offenders,” followed by a comparative analysis with current practices in Turkish law. Furthermore, the study will draw attention to the need to review and enhance the effectiveness of Turkey’s juvenile justice legislation and practices, highlighting comparative law, particularly the German system. In doing so, it aims to propose a model of criminal justice policy that addresses both individual and societal benefits, responds to current challenges, and ensures effective practice in the field of juvenile delinquency.