“ÜLKE KİMLİĞİNİN TEMSİLİYETİ ÇERÇEVESİNDE AVUSTURYA’DA TÜRKİYE ALGISI ARAŞTIRMASI”


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DENİZ AKA

Danışman: Emine Yavaşgel

Özet:

ÜLKE KİMLİĞİNİN TEMSİLİYETİ ÇERÇEVESİNDE

AVUSTURYA’DA TÜRKİYE ALGISI ARAŞTIRMASI

 

Deniz AKA

 

Çağımızın en önemli olgusu olan küreselleşmenin, postmodern dönemdeki sonuçlarının yaşanmaya devam ettiği günümüz dünyasında; birey ve toplumların, devletlerin, yerel ya da küresel bütün organizasyonların tüm yapı ve uygulamalarında kimlik olgusu belki de hiç olmadığı kadar hassas ve merkezi bir rol oynamaktadır. Sosyal ve günlük yaşamın işleyişinde kendine edindiği kritik rolle iletişim pratikleri, özellikle medyanın temsil ve sunuş çalışmaları, kimlik kavramıyla yakından ilişkilidir.

 Bu çerçevede tezde kimlik ve temsil kavramları temelinde, ülke markası kavramının ve tanıtım yaklaşımlarının yazılı basına yansımaları üzerinden incelenmesi amaçlanmıştır. Günümüzde ülkelerin daha çok kendilerini dünyaya iyi bir şekilde anlatacak ülke imajı ve algısı için çalıştıkları; yani ülkelerin daha etkin bir iletişim perspektifiyle itibar elde etmek için yarıştıkları görülmektedir. Bu çalışma genelde ülkelerin, özelde de Türkiyenin iletişim pratiklerinin ve kimliğinin yoğun ve karmaşık ilişkisini incelemeyi amaçlamaktadır.

 Avusturya, Avrupa Birliği üyesi ve bir göç ülkesi olarak Türkiye için önem taşırken, aynı zamanda önemli oranda Türk göçmen topluluğuna da sahip olan bir ülkedir. Bu nedenle, araştırmada Avusturya yazılı basınında Türkiyenin temsili incelenerek, temsilin nasıl gerçekleştirildiğini ve bunun sonucunda da ülke algısının nasıl oluştuğunu ortaya çıkarmak hedeflenmiştir. Örnekleme Avusturya yazılı basınında yer alan Der Standard ve Die Presse gazetelerinin Türkiye ile ilgili belirli periyottaki haberleri dahil edilmiştir. Araştırma verilerine de frekans dağılımı ve kelime yoğunluğu üzerinden uygulanan nicel ve nitel içerik analizi aracılığıyla ulaşılmıştır. Türkiye’nin temsiline yönelik elde edilen bulgular ve gözlemler değerlendirilmiştir.

 Anahtar Kelimeler: Kimlik, Ülke Kimliği, Ülke Markası, Ülke Algısı, Türkiye, Avusturya