Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DENİZ AKA
Danışman: Emine Yavaşgel
Özet:
ÜLKE KİMLİĞİNİN TEMSİLİYETİ ÇERÇEVESİNDE
AVUSTURYA’DA TÜRKİYE ALGISI ARAŞTIRMASI
Deniz AKA
Çağımızın en önemli olgusu olan küreselleşmenin, postmodern
dönemdeki sonuçlarının yaşanmaya devam ettiği günümüz dünyasında; birey ve
toplumların, devletlerin, yerel ya da küresel bütün organizasyonların tüm yapı
ve uygulamalarında kimlik olgusu belki de hiç olmadığı kadar hassas ve merkezi
bir rol oynamaktadır. Sosyal ve günlük yaşamın işleyişinde kendine edindiği
kritik rolle iletişim pratikleri, özellikle medyanın temsil ve sunuş
çalışmaları, kimlik kavramıyla yakından ilişkilidir.
Bu çerçevede tezde kimlik ve temsil kavramları temelinde, ülke
markası kavramının ve tanıtım yaklaşımlarının yazılı basına yansımaları
üzerinden incelenmesi amaçlanmıştır. Günümüzde ülkelerin daha çok kendilerini
dünyaya iyi bir şekilde anlatacak ülke imajı ve algısı için çalıştıkları; yani
ülkelerin daha etkin bir iletişim perspektifiyle itibar elde etmek için
yarıştıkları görülmektedir. Bu çalışma genelde ülkelerin, özelde de Türkiye’nin iletişim pratiklerinin ve
kimliğinin yoğun ve karmaşık ilişkisini incelemeyi amaçlamaktadır.
Avusturya, Avrupa Birliği üyesi ve bir göç ülkesi olarak Türkiye
için önem taşırken, aynı
zamanda önemli oranda Türk
göçmen topluluğuna da sahip olan bir ülkedir. Bu nedenle, araştırmada Avusturya
yazılı basınında Türkiye’nin temsili incelenerek, temsilin
nasıl gerçekleştirildiğini ve
bunun sonucunda da ülke algısının
nasıl oluştuğunu ortaya çıkarmak hedeflenmiştir. Örnekleme Avusturya yazılı
basınında yer alan Der Standard ve Die Presse gazetelerinin Türkiye ile ilgili
belirli periyottaki haberleri dahil edilmiştir. Araştırma verilerine de frekans
dağılımı ve kelime yoğunluğu üzerinden uygulanan nicel ve nitel içerik analizi
aracılığıyla ulaşılmıştır. Türkiye’nin temsiline yönelik elde edilen bulgular
ve gözlemler değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Kimlik, Ülke Kimliği, Ülke Markası, Ülke Algısı, Türkiye, Avusturya