Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Gazetecilik Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Özgür Kütükçü
Danışman: Belkıs Ulusoy Nalcıoğlu
Özet:
İnsanlık tarihi, aynı zamanda teknolojik değişim ve dönüşüm süreçlerinin
tarihidir. İnsanlık tarihine teknoloji penceresinden bakıldığında ortada iki temel farklı
bakışın yer aldığı görülmektedir; teknolojik determinizm ve teknolojinin sosyal inşası.
Teknolojik determinizm, toplumsal değişimlerin temel belirleyicisi olarak teknolojiye
işaret ederken sosyal inşacı kuram sosyal alanı değişimin öznesi olarak konumlandırır.
Günümüzde teknolojiye ilişkin tartışmaların somutlaştığı en yüksek aşama ise
şüphesiz ki internettir. İnternet, bulunup yaygınlaşmasıyla birlikte kısa zamanda
toplumsal yaşantıya entegre olmuş, bu entegrasyon sürecinden gazetecilik de kendi
payına düşeni almıştır. İnternetle birlikte gazetecilik tüm yönleriyle önemli
değişimlere uğramış, gelinen noktada basılı gazetelerin daha ne kadar varlığını
sürdürüp sürdüremeyeceği tartışmaları başlamıştır. Bu değişim sürecinin önemli
aktörlerinden birisi ise elektronik gazetelerdir. E-gazeteler, her ne kadar basılı
gazetelerin elektronik sürümleri olarak ortaya çıkmışlarsa da bugün dünyanın pek çok
yerinde ayrı ve özel bir gazetecilik türü olarak görülmektedir. Türkiye’de ise e-gazetelere ilişkin kafa karışıklığı devam etmekte, internet üzerinden yapılan diğer
gazetecilik türlerine kıyasla e-gazetelere yeterince önem verilmediği anlaşılmaktadır.
Türkiye’de e-gazetelerin haber alma işlevinde neden geri planda kaldığını anlamak
için, öncelikli olarak sorunun okuyucudan mı, yoksa gazetelerden mi kaynaklandığını
anlamak gereklidir. Bu amaçla çalışmada öncelikli olarak e-gazetecilik kavramı
mercek altına alınmıştır. Çalışmada, geleneksel gazetecilikten başlayarak e-gazeteciliğin gelişim aşamaları verilmiş, e-gazeteciliğin ne olduğu saptanmaya
çalışılmış ve Türkiye’de faaliyet gösteren e-gazetelere değinilmiştir. Devamında,
Türkiye’de e-gazetecilik algısını anlama maksadıyla bir anket çalışması yürütülerek
sonucunda Türkiye’de e-gazeteciliğin geleceğine ilişkin bir sorgulama ortaya
koyabilmek amaçlanmıştır.