Sosyolojik Perspektiften Psikolojik Danişmanlik ve Rehberlik Uygulamasinin Türkiye’ye Girişi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Sosyoloji Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşenur Bayğın

Danışman: Tülay Kaya

Özet:

Çalışmamızda PDR alanında günümüzde dahi yaşanan sorunların nedenini kavrayabilmek için, alanın Türkiye’ye girişi sosyolojik bir bakış açısıyla yeniden ele alınmıştır. Amaç problemlerin nedenlerini kökenlerinde aramak olunca, doğal olarak çalışmamızın metodolojisi literatür taramaya dayalı tarihsel yöntem olarak belirlenmiştir. Önermelerimizi destekleyecek ilişkilerin izi; sosyoloji, tarih ve PDR alanından metinler üzerinden izlenmiştir. Üç bölümden oluşan teziminiz ilk bölümünde, PDR uygulamasının çıkış yeri olan ABD’ye odaklanılmış, ABD’de PDR’yi ortaya çıkaran koşullara ve PDR’nin gelişim seyrine yer verilmiştir. Tezin ikinci bölümünde PDR uygulamasının ülkeye aktarıldığı 1950’lerden önce Türkiye’nin genel görünümü ortaya konulmuş ve böylece PDR’nin ülkeye aktarıldığı 1950’ler Türkiye’sinin tarihsel süreklilik içinde önceki dönemden ne tür zenginlik ve zafiyetleri devraldığının genel bir resmi çizilmiştir. Bu resim aynı zamanda 1950 öncesinde Türkiye’de PDR’ye ihtiyaç hissettiren koşulların ve bu koşullar içinde PDR’nin varlığının izlerini sürmemizi de sağlamıştır. Üçüncü bölümde ise, PDR’nin Türkiye’ye aktarıldığı 1950 sonrası Türkiye’nin genel görünümü; Soğuk Savaş ve dolayısıyla ABD’yle ilişkiler bağlamında ele alınmış ve bu ilişkiler ekseninde PDR’nin Türkiye’ye girişi ana hatlarıyla hatırlatılmıştır. Bu bilgiler doğrultusunda PDR’nin Türkiye’ye ABD modelinde girmesine rağmen, gelişiminin ABD örneğinde ilerlemediği; Türkiye’nin toplumsal koşulları ve ihtiyaçlarının alana kendi formunu kazandırdığı sonucuna ulaşılmıştır.