“KAMU DİPLOMASİSİNDE DİJİTAL İLETİŞİMİN ROLÜ: TÜRKİYE VE G8 ÜLKELERİNİN KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ”


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ESRA TUNÇAY

Danışman: Emine Yavaşgel

Özet:

KAMU DİPLOMASİSİNDE DİJİTAL İLETİŞİMİN ROLÜ: TÜRKİYE VE G8 ÜLKELERİNİN KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ

Esra TUNÇAY

Bu doktora tezinin amacı kamu diplomasisi aktörlerinin dijital iletişim faaliyetlerini ve yönetimlerini incelemektir. Bu amaç ile Türkiye ve G8 ülkelerinin kamu diplomasisi aktörlerinin dijital iletişim faaliyetleri ilişkisel ve etkileşimsel perspektiften karşılaştırılmış ve Türk kamu diplomasisi aktörlerinin dijital iletişim yönetimi incelenmiştir. Dijital diplomasi konusunda öncü olan bu çalışma kamu diplomasisinde dijital iletişimin değerini ortaya koymak adına önem taşımaktadır. Dijitalleşmenin diplomatik faaliyetlerin dönüşümünde hangi açılardan katkıda bulunduğu ve politika ve aktiviteleri oluşturan teorilerin neler olduğu çalışmanın araştırma soruları arasında yer almaktadır. Bu bağlamda, Türk dijital diplomasisinin belirli karakteristiklerinin ortaya çıkarılması ve kavramsal değişimin arkasında yatan dürtülerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın kapsamını Türkiye ve G8 ülkelerinin kamu diplomasisi aktörlerinin dijital iletişim faaliyetleri ve kanalları oluşturmaktadır. Türkiye’de faaliyet gösteren Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı Başkanlığı (TİKA) ile G8 ülkelerindeki denk kurumların kurumsal Twitter hesaplarında yapılan paylaşımlar araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen verilerin incelenmesinde, metin madenciliği yöntemi ve açık kaynaklı bir istatistiksel analiz aracı olan R Project kullanılmıştır. İlk olarak kurumlar arasındaki ilişkiyi belirlemek adına sosyal ağ analizi yapılmıştır.  Buna göre matriste en büyük yoğunluğa İngiliz Uluslararası Kalkınma Bakanlığı (DFID) (22) ve en az yoğunluğa ise Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı Başkanlığı (TİKA) (2) ile Amerikan Uluslararası Kalkınma Ajansı (USAID) (2) sahip çıkmıştır. Daha sonra, paylaşımlarda en sık kullanılan kelimeler belirlenmiş ve duygu analizi yapılmıştır. Son olarak da, kurumların en çok beğenilen ve tekrar paylaşıma sokulan Twitter paylaşımları duygu analizi yöntemi ile incelenmiş, olumlu, olumsuz ve nötr ifadeler belirlenmiştir. Buna göre, Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı Başkanlığı’nın kurumsal İngilizce Twitter hesabındaki paylaşımlarından en çok beğenilen ve paylaşılan tweet dokümanın ortalama duygu analizi puanı incelendiğinde, paylaşımın nötr ortalama duygu puanına sahip olduğu bulunmuştur. Buna karşın, İngiltere, Amerika, Fransa ve  İtalya’nın kamu diplomasisi faaliyetlerinin paylaşımında olumlu duygu içeren ifadelere ağırlık vermesi dikkate değer araştırma bulguları arasında yer almaktadır. Araştırma sonuçları, kurumların uzun vadeli iletişim stratejisine dayalı, tek merkezli ve diplomasi kültürünün yöntem ve araçlarını dijital platformlarda uygulanmasını olanaklı kılan dijital dönüşümlerini en kısa zamanda gerçekleştirmesi gerektiğini ortaya koymaktadır.

 

Anahtar Kelimeler: Türkiye, G8 Ülkeleri, Kamu Diplomasisi, Dijital Diplomasi, Metin Madenciliği, Sosyal Ağ Analizi, Duygu Analizi