Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ESRA TUNÇAY
Danışman: Emine Yavaşgel
Özet:
KAMU DİPLOMASİSİNDE DİJİTAL İLETİŞİMİN ROLÜ: TÜRKİYE
VE G8 ÜLKELERİNİN KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ
Esra TUNÇAY
Bu
doktora tezinin amacı kamu
diplomasisi aktörlerinin dijital iletişim faaliyetlerini ve yönetimlerini
incelemektir. Bu amaç ile Türkiye ve G8 ülkelerinin kamu diplomasisi aktörlerinin dijital iletişim
faaliyetleri ilişkisel ve etkileşimsel perspektiften karşılaştırılmış ve Türk
kamu diplomasisi aktörlerinin dijital iletişim yönetimi incelenmiştir. Dijital diplomasi konusunda öncü
olan bu çalışma kamu diplomasisinde dijital iletişimin değerini ortaya koymak
adına önem taşımaktadır. Dijitalleşmenin diplomatik faaliyetlerin dönüşümünde
hangi açılardan katkıda bulunduğu ve politika ve aktiviteleri oluşturan
teorilerin neler olduğu çalışmanın araştırma soruları arasında yer almaktadır. Bu
bağlamda, Türk dijital diplomasisinin belirli karakteristiklerinin ortaya
çıkarılması ve kavramsal değişimin arkasında yatan dürtülerin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın kapsamını Türkiye ve G8 ülkelerinin kamu
diplomasisi aktörlerinin dijital iletişim faaliyetleri ve kanalları
oluşturmaktadır. Türkiye’de faaliyet gösteren Türk İşbirliği ve Koordinasyon
Ajansı Başkanlığı (TİKA) ile G8 ülkelerindeki denk kurumların kurumsal Twitter
hesaplarında yapılan paylaşımlar araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada
elde edilen verilerin incelenmesinde, metin madenciliği yöntemi ve açık
kaynaklı bir istatistiksel analiz aracı olan R Project
kullanılmıştır. İlk olarak kurumlar arasındaki ilişkiyi belirlemek adına sosyal
ağ analizi yapılmıştır. Buna göre
matriste en büyük yoğunluğa
İngiliz Uluslararası Kalkınma Bakanlığı (DFID) (22)
ve en az yoğunluğa ise Türk
İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı Başkanlığı (TİKA) (2) ile Amerikan
Uluslararası Kalkınma Ajansı (USAID) (2) sahip çıkmıştır. Daha sonra, paylaşımlarda
en sık kullanılan kelimeler belirlenmiş ve duygu analizi yapılmıştır. Son olarak da, kurumların en çok
beğenilen ve tekrar paylaşıma sokulan Twitter paylaşımları duygu analizi
yöntemi ile incelenmiş, olumlu, olumsuz ve nötr ifadeler belirlenmiştir. Buna
göre, Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı Başkanlığı’nın kurumsal İngilizce
Twitter hesabındaki paylaşımlarından en çok beğenilen ve paylaşılan tweet
dokümanın ortalama duygu analizi puanı incelendiğinde, paylaşımın nötr ortalama
duygu puanına sahip olduğu bulunmuştur. Buna karşın, İngiltere, Amerika, Fransa
ve İtalya’nın kamu diplomasisi
faaliyetlerinin paylaşımında olumlu duygu içeren ifadelere ağırlık vermesi dikkate
değer araştırma bulguları arasında yer almaktadır. Araştırma sonuçları, kurumların uzun vadeli iletişim stratejisine dayalı, tek merkezli
ve diplomasi kültürünün yöntem ve araçlarını dijital platformlarda
uygulanmasını olanaklı kılan dijital dönüşümlerini en kısa zamanda
gerçekleştirmesi gerektiğini ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelimeler: Türkiye,
G8 Ülkeleri, Kamu Diplomasisi, Dijital Diplomasi, Metin Madenciliği, Sosyal Ağ
Analizi, Duygu Analizi