Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ALİ ÖZGÜR
Danışman: Emine Yavaşgel
Özet:
SATIN ALMA DAVRANIŞI ÜZERİNDE DUYULARIN ROLÜ: KOKU
PAZARLAMASI ÜZERİNE BİR ALAN ARAŞTIRMASI
ALİ ÖZGÜR
Pazarlama ve
pazarlama dünyasının her geçen gün gelişmesi, tüketim ve tüketim kavramlarının
önemini de aynı ölçüde arttırmıştır. Tüketim kavramı kısaca bir ürün veya
hizmetin satın alınması, kullanılması ve atılması sürecidir. Tüketici ise,
tüketmek fiilinden türemiştir ve tüketim sürecinin başrolünde yer alır,
günümüzde tüm canlıların var olabilmek için tüketmeleri gerekmektedir. Tüm bu
süreçlere ‘’tüketici (satın alma) davranışı’’ da denilmektedir, tüketicilerin
tüm ihtiyaçlarını gidermek için ürün veya hizmeti önce seçip sonra satıp alıp
kullanması ve kullandıktan sonra değerlendirmesi kısaca tüketici davranışıdır.
Bu kavram özellikle pazarlama alanı için çok önemlidir. Tabi ki bu tüketim
süreci bireylerin kişisel ihtiyaçları, güdülerinin ve tutumları sonucunda
ortaya çıkmaktadır. Tüketici davranışıyla belirli bir pazarda yer alan
tüketicilerin kimler olduğu, neyi, ne zaman satın aldıkları, neden ve nereden
satın aldıkları, ne kadar ne ve sıklıkta satın aldıkları son olarak aldıkları
ürünleri nasıl kullandıkları gibi sorulara da cevap bulmaya yardım etmektedir.
Satın alma süreci ilk olarak tüketicinin bir ihtiyacı ile ortaya çıkar,
ihtiyacı ortaya çıkan tüketici bir ürün almak için ilk olarak seçenekleri
tarar, bulduğu seçenekleri değerlendirir ve satın almayı gerçekleştirir, satın
almadan sonra kullandığı ürünü veya aldığı hizmeti değerlendiren tüketici geri
bildirim sağlar ve satın alma sürecini sonlandırır. Tüketicilerin bir ürün ya
da hizmeti satın alırken, demografik faktörlerden (yaş, cinsiyet, medeni durum,
öğrenim düzeyi, meslek, coğrafi alan) psikolojik faktörlerden (güdülenme,
algılama, öğrenme, inanç ve tutumlar, kişilik), sosyo-kültürel etmenlerden
(aile, sosyal sınıf, referans grupları, kültür) etkilendikleri bilinmektedir.
Duyusal pazarlama kavramına bakılacak olursa ilk olarak duyu kavramını
tanımlamak gerekmektedir. Bireyler duyu organlarıyla yaşamlarını ve çevrelerini
algılarlar. Duyu kavramı uyarıları alma olarak tanımlanır. Görme, koklama,
tatma, duyma ve dokunma olmak üzere beş duyumuz vardır. İşte bu duyular
pazarlamacılar tarafından sistemli bir şekilde kullanılmakta, duyular
aracılığıyla tüketicilerin dikkatleri çekilmektedir. Duyuların pazarlamada
kullanılması sonucu ‘’duyusal pazarlama’’ kavramı bir disiplin olarak ortaya
çıkmıştır. Duyusal pazarlama, bir farkındalık yaratmak adına duyular
vasıtasıyla tüketicilerin algılama sürecine, duygularına, hislerine ve
davranışlarına etki etmektir. Duyusal pazarlamanın çeşitleri (bileşenleri)
görsel pazarlama, işitsel pazarlama, tatsal pazarlama, kokusal pazarlama,
dokunsal pazarlamadır. Duyusal pazarlama çeşitlerinden olan ‘’kokusal
pazarlama’’ bu tezin araştırma konusu olmuştur. Çünkü, kokunun pazarlama için
önemli faydaları vardır. Koku ürünlerin en önemli özelliği haline gelebilir,
ürün ve markanın hatırlanmasını sağlar, ürünün performansı hakkında bilgi
verir, satın alma davranışını olumlu yönde etkiler, mağaza içinde kalım
süresini arttırır, tüketicilerinin duyguları üzerinde etkisi vardır, ruh
hallerini değiştirebilir, kokuların uyarıcı bir etkisi vardır. Tüketicilerin
satın alma davranışı üzerinde koku duyusunun etkisini tespit etmeye yönelik bir
araştırmaya rastlanmamıştır, kokusal pazarlama bu çalışmanın amacını
oluşturmaktadır. Çalışmanın birinci bölümünde, tüketici ve tüketici davranışı
konusuna, çalışmanın ikinci bölümünde, duyusal pazarlama (duyusal markalama)
kavramına, çalışmanın üçüncü bölümünde kokusal pazarlama kavramına
değinilmiştir. Bu doğrultuda İzmir / Karşıyaka ilçesinde yaşayan 18-25 yaş aralığında
8 kişi, 24-33 yaş aralığında 8 kişi ve 34-41 yaş aralığında 8 kişi toplamda 24
kişiyle (12 Kadın–12 Erkek) 36 sorunun sorulduğu focus (odak) grup görüşmeleri
gerçekleştirilmiştir. Verileri değerlendirmek için de nitel çalışmalarda
kullanılan içerik çözümlemesi yönteminin kelime frekans analiz tekniği
kullanılmıştır.
Anahtar
Kelimeler: Tüketim,
Tüketici, Tüketici Davranışı, Duyusal Pazarlama, Kokusal Pazarlama