Epilepsili çocukların bazı özelliklerinin okul yaşantısına etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Koç Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEVGİ ÖZKAN

Danışman: Ayfer Aydın

Özet:

Amaç: Epilepsili çocuğun bazı özelliklerinin okul yaşantısına etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırma evrenini, bir eğitim ve araştırma hastanesi nöroloji polikliniğe kayıtlı, 10-18 yaş aralığındaki epilepsi tanısı almış çocuklar oluşturmuştur. Örneklem kriterlerine uygun ve gönüllü olarak araştırmaya katılmayı kabul eden 110 çocuk araştırmaya dahil edilmiştir. Etik kurul, hastaneler, çocuk ve ailelerinden yazılı izin alınmıştır. Araştıma verilerinin toplanmasında epilepsili çocuğun ve ebeveynlerin sosyodemografik özellikleri içeren ''Çocukların Okul Yaşantısını Etkileyen Faktörler Formu'' ve '' Ebeveyn Formu'' kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde nicel verilerin analizinde yüzdelik, ortalama ve ki kare testleri kullanıldı. Araştırma sonucu elde edilen bulgular bilgisayar yardımıyla değerlendirilerek analiz edildi. Analizlerde tanımlayıcı yöntemler ki-kare testi ile değerlendirilmiştir. P<0,05 anlamlı kabul edilmiştir. Bulgular: Araştırmamızın sonuçlarına göre, çocukların ortalama 12,9±2,1 yaşında, 1,9±0,6 yıldır epilepsi hastası ve 19,1±36,8 gün okul devamsızlığı yaptıkları saptanmıştır. Çocukların %12,7'sinin okulu bıraktığı, %56,4'ünün ders başarısının orta ve %14,5'inin kötü olduğu saptanmıştır. Çocukların okulla, arkadaşlarıyla ve öğretmenleriyle sorunlar yaşadığı saptanmıştır. Sonuç: Bu çalışma ile epilepsili çocukların okul yaşantısını etkileyen faktörler belirlenmiştir. Hastalık süresi ve nöbet geçirme sıklığı çocuğun okul yaşantısını etkileyen faktörler olarak saptanmıştır. Çocuğa, aileye ve öğretmenlere eğitim planlanması, eğitim programı ve danışmanlık süresince hemşirelerin aktif katılmasının sağlanmasına yönelik öneriler getirilmiştir.