Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, BATI DİLLERİ VE EDEBİYATLARI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Fransızca
Öğrenci: VOLKAN ŞAHİN
Danışman: Selin Gürses Şanbay
Özet:
Bu çalışma Milan Kundera’nın Kimlik isimli
romanında bireyin algılama, kimlik oluşturma ve kimlik değişimi süreçlerinde
bedenin, karakterlerin birbirleriyle olan ilişkilerinin, etkileşimlerinin ve
yaşam deneyimlerinin rolünü incelemeyi amaçlamaktadır. İncelemede Maurice
Merleau-Ponty’nin görüngübilim, Jean-Claude Coquet’nin eyleyenler
göstergebilimi ve Mikhail Bakhtin’in anlatıbilim kronotoplarından faydalanmayı
hedefliyoruz. Merleau-Ponty’ye göre birey algılama eylemini bedeniyle yapar,
bilişsel yetilerimiz daha sonra devreye girerek bedenimizin algıladığı şeyi
anlamlandırır. Jean-Claude Coquet, Merleau-Ponty’nin görüngübilim kuramlarından
ilhamla oluşturduğu özneler göstergebiliminde, bilişsel yeteneklerimizin
kapasitesine göre özne sınıflandırması getirir. Coquet’ye göre özne bedeninin
algıladığı şeyi sağlıklı bir şekilde yorumlayabilen bireydir. Eşik özne
bedeninin algıladığı şeyi sağlıklı bir şekilde yorumlayamaz, uyku sersemi
birisinin nerede olduğunu anlayabilmesi için bir süre boş gözlerle etrafına
bakması gibi. Yükümsüz özne ise bedeninin algıladığı şeyi hiçbir şekilde
yorumlayamayan, bilişsel yetilerini kaybetmiş
kişidir. Mikhail Bakhtin’in kronotoplarını da metin düzleminde karakterlerin
yaşadıkları dönüştürücü olayları, kimliklerinin kurulma ve değişme süreçlerini
belirlemek için kullanmayı hedefliyoruz. Bu doğrultuda eşik, karşılaşma, yol ve
salon kronotopları kullanılacaktır. Bu kuramlar ve kronotoplar Milan Kundera’nın
Kimlik romanındaki Chantal karakteri ve Jean-Marc karakteriyle olan
ilişkisi üzerinden bireyde kimliğin nasıl oluştuğunu, nasıl değiştiğini,
algılama eyleminin nasıl gerçekleştiğini daha iyi anlamamızı sağlayacaktır.