Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Özgül Öztürk
Danışman: Yüksel Balaban
Özet:
Canlandırma girişimlerinin ilk izlerine oldukça eski zamanlarda dahi rastlamak
mümkün olsa da canlandırma, en anlamlı ilerleyişini sinema sanatı ile birlikte
gerçekleştirmiştir. Diğer yandan, teknoloji devriminin getirdiği dijital dönüşüm ile
form değiştiren canlandırma çalışmaları, bilgisayar ile aracılanan üç boyutlu ortamın
sunduğu olanaklarla önemli bir gelişim göstermiş ve pek çok alana başarılı bir şekilde
entegre olmayı başarmıştır. Üç boyutlu bilgisayarlı canlandırmanın yaygınlaşmasıyla
birlikte canlandırmanın inandırıcı olma niteliği, gerçekçi görünme isteğinin önüne
geçmiş, inandırıcı karakterler yaratmak hiç olmadığı kadar arzulanan bir hedef haline
dönüşmüştür.
Gerçekleştirilen bu çalışmada, üç boyutlu canlandırma; karakter yapılandırma,
karakter canlandırma bileşenleri ve oyunculuğa kadar pek çok açıdan ele alınmış, üç
boyutlu canlandırmada niteliğin artırılması ve inandırıcılığın yakalanabilmesinde
hareket/ iskelet sisteminin yeri ve etkinliği sorgulanmıştır. Bu bağlamda, seçilen
örnekler üzerinden, Laban Hareket Analizi kullanılarak karşılaştırmalı bir çözümleme
gerçekleştirilmiş ve hareketin karakterizasyonu sağlanmıştır. Elde edilen bulgular
doğrultusunda, hareket üzerinden tasarlanmış özgün hareket/iskelet sistemlerinin,
temel hareketlilik kabulleri üzerinden yapılandırılan sıradan hareket/ iskelet
sistemlerine göre canlandırmanın niteliği ve inandırıcılığı bakımından çok daha etkili
olduğu saptanmıştır.