Yolcu taşımacılığında risk yönetimi ve bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siyasal Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SAHİB ZAİROV

Danışman: İrfan Akyüz

Özet:

Toplu yolcu taşımacılığında hizmet kalitesi, bu hizmetin başarısı ve toplumun ulaşım ihtiyaçlarını karşılama kapasitesi açısından kritik bir rol oynamaktadır. Yolcu memnuniyetini artırmak için otobüs hizmetlerinin kalitesini artırmak önemlidir. Yolcu memnuniyeti, toplu taşıma hizmetlerinin başarısının en önemli ölçütlerinden biridir. Yolcuların hizmetten memnun olmaları, düzenli olarak bu hizmeti tercih etmelerine ve olumlu geri bildirimler vermelerine yol açmaktadır. Yolcu memnuniyetini artırmak, toplu taşımanın daha verimli bir seçenek haline gelmesini sağlar ve buna bağlı olarak trafik sıkışıklığını azaltabilir ve çevresel etkileri hafifletebilir. Bu nedenle, otobüs hizmetlerinin kalitesini artırmak, toplum için geniş çaplı faydalar sağlamaktadır. Yüksek lisans tezinin temel amacı, şehir içi otobüs güzergahlarında yolculara verilen hizmet kalitesinin düşmesine neden olan risk faktörlerini tespit etmek ve riskleri en aza indirmektir. Bunlarla birlikte şehir içi otobüs güzergahlarına ilişkin analizler yapmak, hizmet kalitesini etkileyen göstergeleri belirlemek, yolculara verilen hizmet kalitesini değerlendirmek temel amaçlardandır. Çalışma kapsamında Azerbaycan'da yaşayan ve Abşeron bölgesinde ikamet eden, toplu taşıma araçlarını kullanarak seyahat eden 18 yaş ve üzeri bireylere kolayda örnekleme yöntemi ile ulaşılmıştır. Tez çalışması, belirli bölgelerdeki sınırlı sayıdaki 482 kişiden oluşan bir örneklem büyüklüğü ile, yüzyüze anket yönteminden yararlanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, bölgedeki nüfusa yolcu taşımacılığı hizmeti sunan otobüs güzergahlarının genel güvenlik seviyesinin yeterli olmadığı ortaya çıkmıştır. Risk matrisi genelinde değerlendirme yapılarak, şehir içi otobüs taşımacılığında hizmet kalitesinin istenilen düzeyde olmadığı ve yolcuların otobüs şeritli toplu taşımanın mevcut hizmetinden memnuniyetsiz olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın birinci bölümünde yolcu taşımacığının genel kavramları, yolcu taşımacığının literatürü, taşıma türleri ve devlet düzenlenmelerinin bilgileri verilmektedir. İkinci bölümde yolcu hizmet kalitesinin ölçülmesi, risk tanımı, risk değerlendirme yöntemleri hakkında bilgiler sunulmaktadır. Çalışmanın üçüncü bölümünde ise risk matrisi, risk değerlendirmesi, olasılıklar ve araştırmanın metedolojisi ve çalışma sonucunda elde edilen bilgiler aktarılmaktadır.