Bir Eğitim Müzesi taslağının Yönetsel Açıdan Oluşturulması: İstanbul Kadıköy İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Eğitim Müzesi Önerisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edebiyat Fakültesi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gülseren Çetin Özben

Danışman: Nuri Özer Erbay

Özet:

ÖZ

TÜRKİYE’DE EĞİTİM MÜZELERİ: SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

GÜLSEREN ÇETİN ÖZBEN

“Türkiye’de Eğitim Müzeleri: Sorunlar ve Çözüm Önerileri” başlıklı bu tez çalışması, Türkiye'deki eğitim müzelerinin, çağdaş müzecilik anlayışı içinde, günümüzdeki durumlarının ortaya konması amacıyla yapılmıştır. Araştırma sonucunda tespit edilebilecek sorunlarının çözümüne yönelik öneriler getirilmesi hedeflenmiştir.

Bu bağlamda Türkiye'de halen faaliyet gösteren İstanbul Cumhuriyet Eğitim Müzesi, Ankara 75. Yıl Cumhuriyet Eğitim Müzesi, Ankara Atatürk Eğitim Müzesi koleksiyon ve sergileme, ziyaretçiler ve etkinlikler, yönetim ve personel yapısıçerçevelerinde incelenmiştir.

Nitel araştırma yöntemleri ile elde edilen veriler doğrultusunda, birinci bölümünde eğitim müzelerinin tanım, kapsam ve önemine, eğitim müzelerinin öğrenci, eğitimci ve araştırmacılar açısından işlevlerine, eğitim müzelerinin Türkiye'deki gelişimine yönelik bilgilere yer verilmektedir. İkinci bölümde, Türkiye ve Dünya'daki örnekler tanıtılmaktadır. Üçüncü bölümde, yöntem, bulgular ve değerlendirmeye yer verilmiştir. Dördüncü bölümde sonuç ve öneriler sunulmuştur.

Eğitim müzeleri, eğitim tarihinin tanıklığını yapmakla birlikte geleceğe yönelik eğitim politikalarının oluşturulmasında da önemli bir kaynağa sahiptir. Bu nedenle bu tür çalışmaların artması, eğitim müzelerinin değerinin anlaşılması açısından önemlidir.

Anahtar Kelimeler: Müze, eğitim, eğitim müzeleri, müzecilik, müze sürdürebilirliği, müze sorunları.