SAKSAFON İÇİN BESTELENEN, C. DEBUSSY'NİN RAPSODİSİ VE H. TOMASİ'NİN KONÇERTOSUNUN MÜZİKAL ANALİZLERİ


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konservatuvar Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYKUT AYAR

Danışman: Çağrı Çolakoğlu

Özet:

Bu tezin amacı, saksafon literatüründe önemli bir yeri olan Henri Tomasi'nin alto saksafon için bestelediği konçerto türündeki eserinin analizini yaparak, ülkemizde klasik müzik alanında ön plana çıkamamış bu enstrümanın, modern müzikteki rolüne değinmek ve icracılara ışık tutması açısından saksafon repertuvarı hakkında Türkçe kaynak sıkıntısına da bir nevi çözüm sağlamaktır. Ayrıca literatür taraması sonucunda elde edilen bilgiler vesilesiyle Tomasi'nin eserlerini yorumlamak isteyen müzisyenlere, bestecinin sanat görüşü aktarılmaya çalışılmıştır. Saksafon repertuvarının önde gelen yapıtlarından birinin detaylı incelenmeye çalışıldığı bu tez, bu alandaki ilk çalışma olması açısından da önem kazanmıştır. Bu çalışmada Henri Tomasi'nin Alto Saksafon Konçertosu'nun piyano uyarlaması olan AL 20 705 numaralı "Alphonse Leduc & Cie Editions Musicales, 175, Rue St.-HonorG, PARIS" notasından faydalanılmıştır. Birinci bölümde Henri Tomasi'nin hayatı, ikinci bölümde bestecinin müzikal anlayışı anlatılmıştır. Son bölümde ise bestecinin yarışma parçası olarak bestelediği Alto Saksafon Konçertosu'nun analizi yapılmıştır. Bu çalışma sonucunda, iki bölümlü yapısıyla klasik konçerto yaklaşımına uzak kalan eserin, çağın armonik ve melodik diliyle paralellik gösterdiği tespit edilmiştir. Modern teknik ve armonik hareketliliğin oldukça ritmik bir sunumla işlenmesine karşın, kullanılan melodik yapılarla lirik ve dokunaklı bir temada tercih kılınması önemli bir detay olarak saptanmıştır. Ayrıca bu temanın her periyot sonunda sunulması da bestecinin saplantılı bir karakter ortaya koyduğunu göstermiştir. Anahtar Kelimeler: Henri Tomasi, Saksafon, Konçerto, Kromatizm, Bitonalite