KOSOVA BAĞIMSIZLIĞINDAN SONRA SAVAŞ TEMALI FİLMLERDE KADIN KONUSUNUN İNCELEMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: UMAY SÜLEYMAN

Danışman: Berceste Gülçin Özdemir

Özet:

Sinema kendi başına hem bir sanatsal olgu hem de kitle iletişim aracı olmakla birlikte,

ortaya çıktığı dönemden itibaren günümüze kadar devamlılığını sürdürmüş olan bir endüstri

sektörüdür. Bir modern toplum bilimi olan sosyoloji; toplumu, toplumsal davranışı, onun

dinamiklerini ve yapısını incelemekle beraber kitle iletişim araçları, sanat ve endüstri gibi

konular da sosyoloji biliminin başlıca inceleme alanlarını oluşturur. Bu olgular ve sosyolojide ele

alınan kuram ve kavramlar ile bir kitle iletişim aracı olan sinema yoluyla anlatılmak istenen

konuları ve sosyolojik olguları saptamak mümkün olur.

Bir toplumun deneyimlemiş olduğu süreçler toplumun yapısını etkilemekle beraber

toplum pratiklerinde kendini gösterir. Sinemayı da bu süreçlerin bir çıktısı olarak

değerlendirebiliriz. Sinema hem sosyal hem de politik koşullara bağlı olarak farklı dönemlerde

meydana gelen toplumsal sorunları ele alan bir sanat dalı olarak nitelendirilebilir. Bu bağlamda

bir ulusun sinemasında ele alınan temel temaların toplumsal gerçeklikler ile değişime uğradığını

saptamak mümkündür.

Çalışmanın amacı, Kosova'nın bağımsızlığını ilan ettiği 2008 yılından günümüze kadar

çekilen uzun metrajlı filmlerde sıkça tartışılan konuların kavramsal ve teorik analizini yaparak

sosyoloji kavramlarıyla Kosova'da savaşın kadınlara etkisini sinema üzerinden analiz etmektir.

Savaş kendi başına travmatik bir durum olmasına karşın kadınların üzerine yüklenen toplumsal

cinsiyet rollerinin filmler üzerinden incelenmesi araştırmamın ana merkezini oluşturmaktadır.