Ajit-e Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, cilt.11, sa.41, ss.72-95, 2020 (Hakemli Dergi)
Sosyal medya fenomenlerini, spesifik konular hakkında kişisel deneyimlerine dayalı
içerik paylaşan ve bu paylaşımlar üzerinden geniş sayıda takipçi sayısına ulaşan
bireyler olarak ifade etmek mümkündür. Fenomenlerin, günlük yaşam önerilerine
ve deneyimlerine dayalı tavsiyelerini içeren paylaşımlarının geniş bir kullanıcı
kitlesi tarafından takip edilmesi, onların dijital ortamın önemli kanaat önderleri
olarak kabul edilmelerini de beraberinde getirmektedir. Fenomenler tarafından
paylaşılan bu içerikler, markalar için de dikkat çekici reklam mecralarına
dönüşmekte, hatta öyle ki birçok marka bir fenomen markasını da yanına alarak
işbirliklerinden oluşan özel ürünler piyasaya sürmektedir. Fenomen ve marka
işbirlikleriyle piyasaya sürülerek, Instagram üzerinden tanıtımı yapılan ürün
paylaşımlarına odaklanan bu çalışmada, öncelikle, söz konusu işbirliği ürünlerinin
sosyal medya fenomenleri tarafından nasıl duyurulduğunun ve kullanım
önerisinin nasıl gerçekleştirildiğinin ortaya koyulması amaçlanmaktadır.
Sonrasında ise, sosyal medya fenomenleri tarafından Instagram hesaplarında
yayınlanan bu paylaşımların altına gelen kullanıcı yorumlarında öne çıkan
temaların ve bu temalara ilişkin duygu durumlarının neler olduğunun ortaya
koyulması hedeflenmektedir. Bu amaç doğrultusunda, kategorisel içerik analizi
tekniğiyle betimsel yönteme dayalı bir alan araştırması gerçekleştirilmiştir. Çalışma
sonucunda ise, sosyal medya fenomenlerinin, Instagram hesapları üzerinden
yayınladıkları marka işbirliği paylaşımlarında en fazla fotoğraf paylaşımında
bulundukları, ürün tanıtımına odaklanan bu paylaşımları öncelikli olarak konuyla
ilgili açıklama metinleri ve emojilerle destekledikleri bulgulanmıştır. Söz konusu
paylaşımların altına gelen kullanıcı yorumlarının ise, sırasıyla olumlu, olumsuz ve
nötr duygu durumlarını yansıttığı ve kullanıcıların fenomene ilişkin beğeni ya da
eleştirilerinin paylaşımı yapılan işbirliği ürününe de genellenen yorumlara
dönüştüğü ortaya koyulmuştur.